בינלאומית: תלמידה ממגדל העמק עשתה היסטוריה

דניאל ניב ממגדל העמק עשתה היסטוריה כאשר הפכה לבוגרת המחזור הראשון של התיכון היוקרתי "EMIS" בו לומדים תלמידים מכל העולם. כשהיא 'אוחזת' בתעודת הבגרות הנחשבת בעולם, היא מקדמת מפגש של כל הבוגרים בכדי להמשיך את הדיאלוג ולקדם את השלום. בין לבין היא נהנית מהעובדה שחבריה פזורים בכל רחבי העולם ומעת לעת היא טסה לבקרם במדינות המוצא שלהם

כאשר דניאל ניב ממגדל העמק התחילה את כיתה י' בבית הספר "אורט רוגוזין" במגדל העמק, עיר מגוריה, היא תכננה לנצל את שנת הלימודים עד תום יחד עם חברותיה, אך מודעה אקראית בפייסבוק שינתה את כל התכניות וסביר להניח שגם את כל חייה. ניב התקבלה לבית הספר היוקרתי "EMIS" שהוקם באותה שנה בכפר הירוק, ברמת השרון, לתלמידי כיתות י"א וי"ב מכל העולם; 20% מישראל, 20% ממדינות ערב והיתר מכל קצוות העולם. שם היא למדה את רוב המקצועות בשפה האנגלית, הוציאה את תעודת הבגרות הנחשבת בעולם, ובמקביל קידמה יחד עם חבריה לספסל הלימודים שיח על השלום וקיימות. בימים אלה ניב, בוגרת של המחזור הראשון של בית הספר וחיילת משוחררת טרייה, מקדמת מפגש מחזור של כל בוגרי בית הספר על מנת להחיות את החברות עם החברים מעבר לים והשיח על השלום.

מודעה אקראית בפייסבוק

"EMIS" נוסד לפני 4 שנים בדיוק, בספטמבר 2014. מייסד התיכון הוא עודד רוז, אשר בגיל 16 בלבד עזב את המשפחה והמדינה ונשלח לשנתיים לימודים בבית ספר דומה בקנדה, שם למד עם שלושה חברים בלבד מהמזרח התיכון לצד 200 תלמידים מ-80 מדינות בעולם. החוויה של רוז הביאה אותו להבנה על הכוח הטמון ברעיון, ולאחר קריירה בתעשיית ההיי-טק בישראל החליט להקים מודל דומה בישראל. מטרת הפרויקט היא ליצור פלטפורמה חינוכית לשינוי ושותפות, ולקדם שיח על שלום, קיימות, הגשמת חלומות ותקווה. על פי החזון, בית הספר "EMIS" נולד לטפח הבנה בין תרבותית ולקדם מנהיגות אישית וחברתית בקרב תלמידיו באמצעות חינוך וחיים משותפים לערכים של כבוד, גיוון, ואזרחות גלובלית.
כשדניאל ניב הייתה בת 16 לא היה לה מושג ירוק על הכפר הירוק, או על הפרויקט, עד שנתקלה במודעה בפייסבוק. "יום אחד נתקלתי בקישור בפייסבוק בו כתבו על פתיחת בית ספר בינלאומי חדש וראשון בישראל," נזכרה השבוע ניב. "נכנסתי לאתר, קראתי, ולאחר כמה דקות יצאתי. זה היה נשמע לי מפוקפק מדי. היו לי הרבה סיבות לא ללכת על זה. בית ספר חדש, בגרות חדשה ויחידה במינה בארץ, לימודים בשפה זרה, אנשים ממדינות אחרות ובנוסף גם לעזוב את הבית ולהיות עצמאית כבר בגיל 16." למרות שיצאה מאתר האינטרנט של בית הספר החדש, המודעה בפייסבוק נשארה בראשה והמחשבות על אולי כן כדאי לה ללכת על זה החלו לקנן בראשה. "התחלתי לחשוב על למה בכל זאת כדאי לי לשקול את זה לחיוב. לפתע כל הסיבות של 'למה לא' לעשות זאת נשמעו לי מדהימות, מאתגרות, ולגמרי מטורפות. אז הלכתי על זה", היא מספרת. היא החלה לשלוח פרטים אישיים, חיבורים שכתבה ואפילו המלצות מהמורים ב"אורט רוגוזין" אשר בעקבותיהם הוזמנה לשרשרת ראיונות בכפר הירוק ואפילו באמצעות הסקייפ. "באמצע אפריל של כיתה י' הודיעו לי שהתקבלתי. זאת הייתה ההתחלה של החיים החדשים שלי, ועד היום שום דבר לא השתווה לזה. למדתי שלצאת ממקום הנוחות שלי זה הדבר הכי טוב שיכולתי לעשות לעצמי".


"זה לא בית ספר פרטי לעשירים, או לשגרירים. לביה"ס אין מושג קלוש על המצב הכלכלי לפני שהוא מקבל את המועמדים, והוא בוחן אותם רק על סמך הציונים ושכלול הראיונות שלהם"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 דניאל יחד עם חבריה לספסל הלימודים
דניאל יחד עם חבריה לספסל הלימודים

אחת מעשר בלבד

לאחר שהתבשרה כי התקבלה לבית הספר הבינה שהיא תהיה אחת מעשרה תלמידים בלבד מכל הארץ. לשמחתה, היא הייתה בסגל התלמידים הראשון של בית הספר שרק נפתח, ולכן קיבלה כמו כל יתר חבריה לפחות 90% מלגת לימודים. אף על פי שסך הלימודים בתיכון זה עומדים על 30 אלף דולר בשנה, בית הספר מסתכל על המצב הכלכלי של כל תלמיד ומנסה להשיג לו מלגה שתספיק לו כדי להצטרף. "זה לא בית ספר פרטי לעשירים, או לשגרירים", מבקשת להדגיש ניב. "לבית הספר אין מושג קלוש על המצב הכלכלי לפני שהוא מקבל את המועמדים, והוא בוחן אותם רק על סמך הציונים ושכלול הראיונות שלהם. חשוב שבני נוער במגדל העמק, או בכל עיר אחרת בפריפריה, יחשבו בגדול וינסו ללכת אחרי החלומות שלהם גם אם הם חושבים שאין להם את האמצעים לכך."
"EMIS" מיועד לתלמידי כיתות י"א וי"ב הלומדים בתנאי פנימייה ברמה בינלאומית גבוהה, כאשר כלל התכנים מועברים בשפה האנגלית. "תעודת הבגרות בבית הספר היא לא ישראלית, אבל היא קשה מאוד והכי נחשבת בעולם, וקבילה לכל מוסדות האוניברסיטה בארץ," סיפרה השבוע ניב והוסיפה בחצי חיוך של מי שצלחה את המשוכה הגבוהה: "למזלי קיבלתי במהלך חיי בסיס טוב מהבית וממערכת החינוך במגדל העמק שסייעו לי לצלוח את הלימודים שהם ברמה בינלאומית ומאוד קשים. תאמינו לי שזה לא קל בכלל ללמוד כימיה באנגלית…".
אך למרות הרמה הגבוהה של הלימודים, לא שוכחת לרגע ניב את החוויות הרבות שצברה במהלך השנתיים. "הנשיא דאז שמעון פרס ז"ל הגיע לטקס פתיחת הלימודים שלנו, ולאחר מכן אפילו ביקרנו את הנשיא החדש, רובי ריבלין, בבית הנשיא. בנוסף, ארגנו טקסי שלום בהשתתפות תלמידים מעזה, התנדבנו בפרויקטים רבים ברחבי הארץ, ואפילו השתתפנו במשלחות לחו"ל,", נזכרה השבוע ניב שמוסיפה כי מדובר בבית ספר מאוד מיוחד המהווה בית לאנשים שונים עם דעות שונות מכל הדתות והצבעים. "למרות השוני של כל תלמיד, למדנו לחיות יחד אחד עם השנייה. כיום, ארבע שנים בלבד לאחר שנפתח, הוא מייצג בכבוד את ישראל בכל העולם."

חברים בכל העולם

לפני כחודשיים השתחררה ניב משירות צבאי בחיל האוויר, שם ניצלה את ידיעתה בשפה האנגלית כאשר שירתה כמדריכת אנגלית טכנית בתל נוף, וכמורה לאנגלית בבית הספר לשוחרים. בימים אלה היא מתכוננת למבחן SAT, הפסיכומטרי האמריקאי שהצלחה בו תפתח בפנייה לימודים גבוהים בכל האוניברסיטאות בעולם בעתיד. "הבגרות שלי מתאימה לכל אוניברסיטה בעולם, אז החלטתי לעשות גם פסיכומטרי שיהיה קביל בכל אוניברסיטה ככה שכל האפשרויות יהיו פתוחות בפני," סיפרה. במקביל היא שומרת על קשר עם חבריה לספסל הלימודים כאשר רק לאחרונה ביקרו בישראל תלמידים מאוקראינה, קמבודיה וברזיל ולעיתים היא טסה לבקר אצלם, "בדיוק ביקרתי חברה שלי באמסטרדם לשבוע, וזה כיף גדול שאפשר לטייל בכל העולם ותמיד יש אצל מי להתארח," היא מספרת בחיוך. כמו כן ממש בימים אלה היא אחראית עם עוד מספר חברים על איחוד בוגרי בית הספר בפסח הקרוב. "המטרה שכולם יחזרו מכל קצוות העולם לפגישה בפסח. כולנו נישן בקמפוס של בית הספר, נחגוג את החגים יחד ונדאג גם לטיול משותף." והחלום? "השילוב של הבית, הילדות והחינוך במגדל העמק ובית הספר נתנו לי כלים רבים להצליח בכל כיוון שאליו אבחר ללכת אבל לעת עתה החלום שלי הוא לכתוב. אני בקורס של כתיבה יוצרת ויש לי אתר שבו אני מעלה טיוטות של סיפורים, אבל למרות שזה נשמע שהספקתי לעשות המון במהלך חיי, אני רק בתחילת הדרך".