"אני מתכוון להסתער על כל קול פוטנציאלי בעפולה"

מחובר לפוליטיקה המקומית בעבותות, בטוח כי תושבי עפולה יעריכו את הניסיון והתרומה שלו לעיר בקלפיות וחושב שהחיבור בין חברי מועצה צעירים למבוגרים הוא האידיאלי. שלושה חודשים בדיוק לפני הבחירות, ראובן יוקלר, חבר מועצת העיר עפולה מחמם מנועים, מדבר על הקשר שלו עם שלושת המתמודדים לראשות העיר, ה"אני מאמין" שלו בנוגע להשבת תחושת הביטחון של התושבים, הנושאים המרכזים שעומדים בלב הקמפיין שלו ואיזה זכרון נצרב בזכרונו, משיחות אישיות שניהל כדרך קבע עם אריק שרון

מערכת הבחירות הנוכחית בעפולה מאופיינת בכניסת כוחות צעירים ורעננים לזירה, תופעה מבורכת בפני עצמה ושאותה ניתן לראות במקומות נוספים ברחבי ישראל, בין היתר בשל התפתחות העידן הטכנולוגי המואץ בו אנו חיים, שמשפיע גם על הזירה הפוליטית.
לצד המועמדים הצעירים והחדשים מתמודדים בבחירות בעיר גם מספר מתמודדים ותיקים, שאוחזים בניסיון מוניציפאלי רב וכישורים שניתן לרכוש רק לאחר קילומטראז' לא מבוטל של עשייה עירונית, הלכה למעשה.
לקטגורייה הזו נכנס טבעיות ראובן יוקלר, חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת "העפולאים". השבוע, כחלק מהקמפיין המוקפד והמובנה שלו, חנך יוקלר את מטה הסיעה המרכזי בעיר, במה שנראה כיריית הפתיחה לקראת בחירות 2018. תושבים רבים ממנעד רחב של מגזרים הגיעו לאירוע והביעו תמיכה ביוקלר שהיה מצידו נרגש, למרות שעבר כבר הכול בפוליטיקה המקומית.

"אני מאוד אוהב את המגרש הפוליטי"

יוקלר, 64, נשוי לסילבי ואב לארבעה ילדים. בשנים האחרונות הוא מנהל יחד עם ילדיו מתחם עסקים משגשג ביציאה מהעיר. אז למה לו פוליטיקה גם עכשיו, אחרי כל כך הרבה שנים בזירה הפוליטית המקומית? יוקלר מודה כי מדובר בחיידק שמקנן בו ושמתכתב היטב עם הרצון שלו לתרום לתושבי העיר, “אני להבדיל מאחרים אומר בצורה גלויה שאני מאוד אוהב את המגרש הפוליטי ומרגיש בו מאוד בנוח. מעבר לכך אני חש סיפוק רב בעשייה, בתרומה שלי לתושבי העיר ולעיצוב עתידה ופניה של עפולה, בירת העמק. אני גם שמח שאני יכול להשפיע הלכה למעשה על מדיניות ונושאים שנוגעים ליום יום של האזרח הממוצע והפשוט".

"אין לי רצון להיות תלוי בגוש כזה או אחר ובלחצים שעולים כל העת על הפרק"

 יוקלר יתמודד כאמור בבחירות הקרובות כמוביל רשימת ה"עפולאים”, למרות שהוא מזוהה עמוקות עם תנועת הליכוד בעפולה ומתוקף זאת גם לפעילים מרכזיים במפלגה, לחברי כנסת ולשרים בכירים, “הרבה שאלו אותי מדוע אני לא מתמודד ברשימת הליכוד, הסביבה הטבעית השלי, אבל אני כבר עברתי את כל התרחישים בפוליטיקה ואין לי רצון להיות תלוי בגוש כזה או אחר ובלחצים שעולים כל העת על הפרק", אומר יוקלר ומסביר, “מעבר לכך אני חושב שהכוח של מפלגת השלטון ברמה הלוקאלית מינורי וההיסטוריה מוכיחה זאת היטב, מה גם שהמצעים יותר אידיאולוגיים ופחות מחוברים לנושאים האקוטיים של העיר. אני באופן אישי רוצה להוביל, לקבל את ההחלטות החשובות ביחד עם כוורת פתוחה של אנשים ולא מתוקף חיבורים וגושים שיסנדלו אותי. נכון, זה יותר מאתגר, אבל בסופו של דבר המנדטים מצויים בידיהם של תושבי העיר, ואני בטוח שהם מעריכים את פועלי בשנים האחרונות, ולכן ימשיכו לתמוך בי".

איזה מקום אתה תופס לניסיון שצברת בפעילות המוניציפאלית לאורך השנים הארוכות בהן אתה מכהן כחבר מועצת עיר?
"כל יום שעובר הניסיון שלי מתרחב וזה מאוד חשוב ברמה העירונית- ציבורית. זה משפיע באופן ישיר על הפעילות שלי ושלנו חברי המועצה בכל הנוגע לאינטרסים של תושבי העיר. היום אני יודע להתיר ללא מעט תושבים פלונטרים ובעיות בירוקרטיות מול הרשות, וזאת מתוקף הכרותי את המערכת. זה ערך מוסף שלי".

מה אתה חושב על כניסת צעירים למערכת הפוליטית?
"אני מברך על כניסתם של צעירים לעיר, זה מראה על אכפתיות ורצון של אותם מועמדים צעירים לחולל שינוי אקטיבי ואמיתי. כמובן שזה תהליך טבעי שקורה בכל מערכת. השילוב של ההתלהבות של אותם צעירים, עם הדם החדש והרעיונות המעניינים, לצד הניסיון שלנו חברי המועצה הותיקים, המבוגרים האחראיים כמו שאני אוהב להגדיר, הוא השילוב המנצח והאידיאלי מנקודת ראותי. זה מה שצריכים לעשות בפועל ואני רואה את זה בהרבה צמתים רגישים שקשורים לעיר. אין לי ספק שהשילוב הזה יוביל את העיר לגבהים חדשים”.

 

יוקלר בטקס פתיחת המטה השבוע. צילום: רון עובדיה
יוקלר בטקס פתיחת המטה השבוע. צילום: רון עובדיה

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"יש כלים שבהם אפשר לעשות שימוש בכדי שהתושבים ובעיקר התושבות יחושו תחושת ביטחון"

בקמפיין הנוכחי יוקלר החליט להתמקד במספר נושאים מרכזיים שאותם הוא מציג בפני התושבים בחוגי בית ובמפגשים אקראיים, כחלק בלתי נפרד מ"האני מאמין" שלו, “הנושא הראשון שבכוונתי לתת בו דגשים ושהוא צובר תאוצה הוא בטחון העיר והגברת תחושת הבטחון בקרב התושבים, בעיקר על רקע האירועים האחרונים", אומר יוקלר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, “אני כמובן לא חושב שהרשות יכולה למנוע חיסול, רצח או פיגוע כזה או אחר, אבל יש כלים שבהם אפשר לעשות שימוש בכדי שהתושבים ובעיקר התושבות יחושו תחושת ביטחון כשהם מסתובבים בעיר בשגרה, בעיקר בשעות הלילה. לצערי בתקופה האחרונה, בעיקר נוכח הצטברות המקרים החריגים, יש המון תושבים שחוששים להיפגע והקולות מגיעים אליי השכם וערב. כמובן שאין צורך להיכנס לפאניקה, אבל לתפיסתי כן יש לתת את הדעת לנושא. צריך להגביר נוכחות של פקחים, שוטרים ואנשי אכיפה, ובחודשי הקיץ במשנה מרץ. לכל המשאבים הללו יש להוסיף תאורה מוגברת במקומות מרכזיים וגם רישות של מצלמות. אני להבדיל מקולות אחרים לא חושש מ'האח הגדול'. אני בטוח שאזרח שומר חוק, שלא עוסק בפעילות עבריינית, לא חושש ממצלמות. ברמה האישית בכוונתי לקדם יותר מול השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שהוא חבר קרוב, את פרוייקט 'עיר ללא אלימות', בכדי שיגביר וירחיב בעבורנו את המשאבים והתקציבים. נושא נוסף שמצוי בראש סדר העדיפויות בקמפיין שלי הוא נושא התרבות. כפי שאמרתי בעבר הייתי שמח לראות נושא חשוב זה מקבל תקציבים גדולים יותר בעיר וכפועל יוצא היינו יכולים לראות מגוון רחב יותר של אירועי תרבות המותאמים לכל המגזרים והקהילות החיות בעיר. לצערי כיום, למרות הפעילות של היכל התרבות וגורמים נוספים בעירייה, לא מעט מתושבי העיר צורכים אירועי תרבות בחיפה וגם בתל אביב. צריך לשאוף שצרכני תרבות יגיעו אלינו ולא שאנחנו ניסע לערים אחרות. הייתי גם בוחן הרחבה של ההיכל. אגב, אם כבר מדברים על הרחבה אני חושב שבשנת 2018 הגיע הזמן לרענן גם את בניין עיריית עפולה ולהרחיב אותו למקום אחד וגדול שבו יפעלו כל המחלקות. עם ההתפתחות והשגשוג של העיר חובה לדעתי גם לשקול גם בניית מבנה חדש לעירייה שימתג אותה אחרת, בדיוק כפי שאנו רואים בערים אחרות. מעבר לנושאים אלה יש באמתחתי הרבה רעיונות יצירתיים ובכוונתי לקדם אותם. מעבר אליהם הייתי רוצה שהעיר גם תפעל על פי מודל עסקי מובנה ומדויק, בדיוק כפי שאנו מפעיל בהצלחה בעסקי ".

איזו עשייה אתה מציג בפני התושבים בכהונה הנוכחית – שאוטוטו מסתיימת?
"אני אומר בגאווה שהייתי חבר המועצה הפעיל ביותר. עשיתי עבודה נאמנה בתפקיד הרגיש של יושב ראש ועדת מכרזים שעבדה בשקיפות מלאה – כשהאינטרס היחיד שלנגד עיניה הוא תושבי העיר עפולה. כמו כן שימשתי כיו"ר ועדת בטיחות ויו"ר ועדת איכות הסביבה, שני נושאים חשובים מאוד בכל עיר בישראל. עזרתי רבות גם לתושבים כפי שציינתי. זה מנקודת ראותי אחד הנושאים החשובים ביותר בשליחות שלנו כחברי מועצה, המקום של להסיר חסמים ומחיצות עבור התושבים – באינטראקציה שלהם מול הרשות".

להבדיל ממועמדים אחרים שכבר החלו לחשוף את מספרי שתיים ברשימה, יוקלר מעדיף לשמור את הקלפים קרוב לחזה. הוא אומר בכנות כי למרות שיחות שהוא מנהל עם מספר מתמודדים פוטנציאליים, הוא לא קיבל החלטה סופית, “חשוב לי שמספרי שתיים, שלוש וכל הכוורת שלי יובילו תחת האג'נדה והרוח של העפולאים ולכן אין בכוונתי להיחפז ולמהר לצאת בהכרזות. יש מספיק זמן עד הבחירות להחליט על מועמדים ראויים שיצטרפו אלינו. לשמחתי, יש לי מעגל של 15 פעילים קרובים שעליהם אני סומך והם יובילו יחד איתי את הרשימה”.

ומה לגבי תמיכה באחד משלושת המועמדים לראשות העיר?

"יש לי קשר טוב עם שלושת המועמדים. עם יצחק מירון הקשרים הדוקים יותר מתוקף זה שהוא ראש עיר מכהן ואנו משתפים פעולה בקואליציה. כך היה בעבר גם עם אבי אלקבץ בעת שהוא כיהן כראש עיר. גם עם אילן וקנין יש לי מערכת יחסים תקינה לחלוטין. אנחנו עיר קטנה וכולם מדברים עם כולם. אתה שואל האם אודיע על תמיכה מועמד כזה או אחר? כרגע יש דו שיח, אבל אין החלטה. הכל פתוח ואין בכוונתי לשבת על הגדר כפי שעשיתי בבחירות הקודמות".


"אם הצלחתי לפתור בעיה קטנה לשכונה שלמה, והיו לי כמה מקרים כאלה, אזי מבחינתי עשיתי את העבודה על הצד הטוב ביותר, בדיוק כפי שהתושבים מצפים ממני"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"יש לא פעם תחושות מתסכלות"

  הפעילות כחבר מועצת עיר דורשת מחברי המועצה פניות לצורך השתתפות בישיבות מועצה, אירועים, חברות בוועדות ומשימות נוספות, חלקן בירוקרטיות. כל הפעילות היא בהתנדבות ולא פעם מלווה בתחושת תסכול נוכח תגובות לא ראויות של תושבים ברשתות החברתיות וברחוב וכן תחושת השפעה מעטה יחסית. כל זה לא מונע מיוקלר להסתער על כהונה נוספת עם אופטימיות רבה, “אכן כן, יש לא פעם תחושות מתסכלות", אומר יוקלר, “לא תמיד אנחנו יכולים להשפיע כמו שהיינו רוצים מתוקף היותנו חברי מועצה בקואליציה, הנתונים למשמעת קואליציונית. לעיתים החברות במועצה מובילה אותנו לשלם מחיר בתגובות מתנגחות של אנשים, בנזיפות ובמקרים קיצוניים גם בקללות. אבל זה המחיר של המשחק הפוליטי ואני מודע למשחק הזה היטב. במקביל לזה אני מודע לכך שהנושאים שחשובים לתושבים הם אלה שבראש מעייני. זה הבסיס מבחינתי וכך אני פועל. זה גם מה שמספק ונותן דרייב להמשיך בעשייה המורכבת הזו. אם הצלחתי לפתור בעיה קטנה לשכונה שלמה, והיו לי כמה מקרים כאלה, אזי מבחינתי עשיתי את העבודה על הצד הטוב ביותר, בדיוק כפי שהתושבים מצפים ממני. לא תמיד כולם יודעים את זה – אבל בכל זאת מבחינתי התחושה היא נפלאה".

מה לדעתך מידת ההשפעה האמיתית של חברי מועצה?
"יש השפעה באופן חד משמעי. כמובן שההשפעה הגדולה ביותר היא של ראש עיר, אבל אנחנו שותפים מלאים לתהליך קבלת ההחלטות, ויש לנו את האפשרות להשפיע מהקואליציה או מהאופוזיציה. אני מהניסיון שלי מרגיש שההשפעה שלי גדולה הרבה יותר מהקואליציה. אני חייב לציין שלא פעם אנחנו משנים תוכניות בדיאלוגים מול ראש העיר ומוסיפים זוויות ראייה אחרות. העובדה שאנחנו הדמויות שמשפיעות על עתיד העיר משולחן המועצה היא לא עובדה מובנית מאליה ולכן אני חושב שלתפקיד שלנו יש חשיבות רבה".

“אנחנו פונים לכל תושב ותושב בעיר"

  בבחירות הקרובות נהיה עדים לשלל מפלגות שיכוונו לקהלים ספציפיים, בין אם מגזרים, קהילות ואוכלוסיות שונות. השאלה שעולה באופן טבעי היא לאיזה קהל מכוון יוקלר בכדי לקבל כמה שיותר קולות, "לשמחתי הרבה אין לי קהל יעד נישתי”, אומר יוקלר, “אנחנו פונים לכל תושב ותושב בעיר שיפעל בקרבנו. במקביל אני מתכוון להסתער על כל קול פוטנציאלי. אנחנו משימתיים, מכווני מטרה וחדורי אמביציה לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו. לפי הרוח המצוינת המנשבת במטה המרכזי השמיים הם הגבול. אנחנו לא מוותרים על אף אחד ולאף אחד. יש לנו צוות מצוין, מאמין, ובעיקר אני יודע שלא נתפשר על פחות מהצלחה משמעותית. מרגש אותי לראות במטה עולה מאוקראינה לצד בחור צעיר מאדיס אבבה, חבדני"ק לצד צעירה חילונית מרובע יזרעאל. כולם יודעים שה'עפולאים' היא לא רק תנועה היא בעיקר בית. התפקיד שלנו הוא לאגד את כולם ליחידה אחת חכמה, לקראת יום הבוחר".

מה ייחשב מבחינתך הישג ומה אכזבה לאחר ספירות הקולות ב-30 לאוקטובר?

"הישג יהיה שני מנדטים ומעלה. אני אחוש תחושת אכזבה אם נזכה רק במנדט בודד".

עד כמה אתה חושב שהבחירות מעסיקות ומעניינות את תושבי העיר?
"זו שאלה חשובה ועקרונית מאין כמותה. חשוב שכל תושבי העיר יגיעו להצביע ולהשפיע על עתיד העיר. הכי פשוט זה להקליד כמה מילים בפוסט מתלהם וביקורתי ברשת החברתית פייסבוק אבל ב-30 באוקטובר יש לתושבי העיר כוח להשפיע – הלכה למעשה – על הנושאים החשובים ביותר לחייהם. על חינוך ילדיהם, תרבות הפנאי, תשתיות, תעסוקה ונושאים חשובים מאוד. לכן חשוב לי כל כך שהם יגיעו לקלפיות. הגיע הזמן שאחוז ההצבעה יעמוד על 90 אחוזים ולא 60 אחוזים כפי שאנו רואים בבחירות קודמות. עפולה היא עיר פוליטית וצריך לראות את זה גם בקלפיות".

מה התושבים לא יודעים עליי..

• הוא סבא מאוד מעורב בגידול נכדיו ונהנה לבלות עמם שעות ארוכות.
• הוא מגדיר את רעייתו סילבי כ"בעלת הבית".
• לפני מספר ימים הוא סיים בהצלה תואר ראשון במכללה האקדמית עמק יזרעאל.
• בכוונתו להתחיל בלימודי תואר שני כבר בקרוב.
• הוא חובב ספורט נלהב ולא מפספס משחקים ביתיים של קבוצת הכדורגל המקומית.
• אריק שרון ז”ל, ראש הממשלה ה-11 של ישראל היה מנהל איתו שיחה חודשית, מדי יום חמישי לקראת חצות, ובה הוא היה שואל את יוקלר, כיצד העיר מתפתחת.
• שרון הוא גם הדמות שמהווה בעבורו מודל לחיקוי והערצה.
• הוא היה מבלה שעות נוספות במדרונות הכנסת בצעירותו, אבל נקרא להוביל את עסקי המשפחה בעיר, מהלך שייתכן וקטע את השתלבותו בפוליטיקה הארצית.
• איפה הוא יהיה עוד חמש שנים? ככל הנראה בעסק לצד ילדיו, במקביל לסיום לימודי תואר שני.

 

עפולה: 11 חברים חדשים במועצה מתוך 17

|

"אני רואה תושבים עם ניצוץ בעיניים. הם מבינים שהשינוי לפנינו"

|

דרך צלחה: ראשי הרשויות והמועצות בעמק נכנסו לתפקידם

|