"אנחנו פה יחד- לעוד הרבה שנים"

אחרי יותר משני עשורים של נתק מוחלט, סכסוכים מתוקשרים ותביעות בבתי משפט, ד"ר בוריס יודיס וד"ר מיכאל ברקן, שתי הדמויות הכי דומיננטיות ומשפיעות בקהילת יוצאי חבר העמים בעפולה מאחדים כוחות- בתיווך מפלגת "ישראל ביתנו". בזמן שהם עובדים יחדיו סביב השעון על קמפיין הבחירות הארציות של ליברמן, ומדגישים שהעימותים לא היו על רקע אישי – הם כבר מסמנים את היעד הבא: זכייה בלא פחות מחמישה מנדטים בבחירות הבאות בעיר. צילום: שיר רותם

לחברי מועצת העיר עפולה ד"ר בוריס יודיס וד"ר מיכאל ברקן קילומטראז' פוליטי עצום, עם שנים ארוכות כחברי מועצת העיר ואחיזה בסטטוסים בכירים בהנהלת העיר, יודיס כסגן וברקן כממלא מקום ראש העיר. לצד הניסיון הרב שצברו, השנים היו שרויים בשני העשורים בנתק מוחלט, בעימותים לרוב ואף עמדו זה מול זה בבית המשפט, בתביעות על אמירות קשות לכאורה בתקשורת. אבל למרות כל ההיסטוריה העויינת וה"דם הרע" החליטו השניים, בתיווך של בכירים במפלגת "ישראל ביתנו" לפתוח דף חדש ביחסים למען קהילת יוצאי חבר העמים.

ברקן, 58, הוא חבר במועצת העיר הנוכחית בעפולה מטעם רשימת "יחד". בשנים האחרונות הוא נחשב לאחד האנשים המקורבים ביותר לראש העיר לשעבר יצחק מירון. ביום יום הוא איש עסקים, מנכ"ל של חברת "מנור גרופ", המתמחה בפרוייקטים בחו"ל. במקביל הוא משמש כיו"ר ארגון האגרוף הארצי, וסגן יו"ר איגוד המורים עולים בישראל.
יודיס, 65, משמש כחבר מועצת העיר מטעם "עפולה ביתנו". בכהונה האחרונה של המועצה בעפולה הוא שימש כסגן ראש העיר.

"הכל נשאר מאחור"

במבט ראשון, אחרי שהייה של מספר דקות בחברת השניים, קשה להבין כיצד נוצר נתק כל כך עמוק ושורשי בין השניים. הם מפרגנים אחד לשני, ממתינים בסבלנות לסיום דברי השני ומלאים במילות פרגון והערכה הדדית. על ההיסטוריה בינהם הם מעדיפים שלא להרחיב – ובעיקר מבקשים להתמקד בעתיד, "העימותים ביננו לא היו על רקע אישי", אומר יודיס, "הכל היה על רקע פוליטי, תחרותי, רצון להיות דומיננטי. זה התחיל בכך ששנינו היינו ממפלגות שונות. מיכאל היה איש של נתן שרנסקי ואני של ליברמן. עם השנים הקרע הזה העמיק אבל לשמחתי בתחילת השנה האזרחית הכל נשאר מאחור". ברקן מחזק את דברי יודיס ואומר: "אנחנו שני שחקנים דומיננטים בפוליטיקה המקומית, בעיקר בקהילת יוצאי חבר העמים ומתוקף זה התגלעו חילוקי הדעות והעימותים בעקבותם. זו האמת לאמיתה. היום אנחנו משתפים פעולה, עם יחסים ברמה החברית".
חמישה חודשים לאחר הבחירות המוניציפליות בעפולה, השניים עושים ניתוח קר של התוצאות וטוענים כי איחוד בינהם היה מביא בין ארבעה לחמישה מנדטים, כוח אלקטוראלי עצום במועצת והנהלת העיר ומקום מרכזי בצומת מקבלי ההחלטות- מה שלא קורה היום בלשון המעטה.
למרות שיש עוד כארבע וחצי שנים עד הבחירות השניים לא מסתירים את היעד המרכזי שלהם וטוענים כי יפעלו להשגת לא פחות מחמישה מנדטים- עם התמקדות באוכלוסיית חבר העמים בעיר- שמהווה לא פחות מ-30 אחוזים.

ד"ר בוריס יודיס וד"ר מיכאל ברקן
ד"ר מיכאל ברקן וד"ר בוריס יודיס

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"חטאנו כלפי הבוחרים שלנו"

"יש פה פספוס שלא רצנו יחד, אנחנו אומרים את זה באופן חד משמעי. באיזשהו מקום גם חטאנו כלפי הבוחרים שלנו שכרגע לא זוכים לייצוג הולם, חלק רואים בזה אפילו השפלה. אבל שוב, אין לנו כוונה להסתכל אחורה. פנינו קדימה ואני יכול לומר שאנחנו נהיה פה עוד שנים ארוכות, יחד עם הכוחות הצעירים של הקהילה בעיר", אומר יודיס ומוסיף, "על החיבור ביננו חתום בסופו של דבר אביגדור ליברמן וצוותו והאחריות הציבורית שלנו התכתבה עם ההחלטה הזו".
לדברי ברקן, אחרי החיבור הוא ראה אור בעיניים של ד"ר יודיס והבין שהמעשה הנכון והמתבקש נעשה, "אחרי כמה פגישות האיחוד הזה התבשל והחלטנו לא להסס. יצאנו לדרך חדשה, נקייה. בסופו של יום הקהילה ותושבי עפולה חשובים לנו. אנחנו לא מחפשים ג'ובים. כבר עשינו לא מעט דברים בקריירות האישיות והציבוריות שלנו. בחיבור הנוכחי אנחנו חושבים גם קדימה. אחרי שנעשה הכל להצלחתה של ישראל ביתנו נתפנה לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לעפולה. אנחנו כבר עורכים מפגשים על בסיס קבוע עם מובילי דעה בקהילה ונעשה זאת גם בשנים הבאות, בכדי להגיע לבחירות כמכפילי כוח, עם עוצמה ומערכת משומנת. צריך לזכור שיש לנו רק בקהילה כ4500 קולות פוטנציאליים. הייצוג השולי של הקהילה ישתנה בעתיד בצורה משמעותית. הוא בוודאות לא יהיה כמו שהוא עכשיו. נכון, עוד מוקדם מאוד לדבר על כך, אבל זה נכון ברמת האסטרטגיה. מעבר לכך יש לנו אינטראקציה יום יומית עם יוצאי חבר העמים בעיר שפונים אלי ואל בוריס על בסיס קבוע, בכדי שנסייע להם בהמון סוגיות- וכך משתמר הקשר".

"אנחנו לא מאמינים לסקרים"

בעת הנוכחית יודיס וברקן מאחדים כוחות בקמפיין של "ישראל ביתנו" בעיר, עורכים כנסים עם חברי הרשימה ופוקדים את המטה במרכז העיר מדי יום ביומו, בכדי להעצים את כוחו של ליברמן, המנהיג הבלתי מעורער של המפלגה. הסקרים הלא מחמיאים של המפלגה, שמפורסמים חדשות לבקרים, לא מרפים את ידיהם של השניים כהוא זה, “אנחנו לא מאמינים לסקרים הללו", אומר ברקן, “רבים מהקהילה הם עולים מבוגרי וקשישים שלא שולטים בשפה ולכן המדגם לא מייצג. מעבר לכך יש סקרים שלא ניתנת בהם בכלל האופציה לבחור בישראל ביתנו. אני מבטיח שתוצאות האמת שלנו יהיו הרבה יותר טובות ממה שמשתקף בסקרים. אנחנו חיים את השטח והתמונה היא אחרת לגמרי. לציבור הבוחרים הפוטנציאלי שלנו יש הערכה רבה לעשייה הפרלמנטארית והציבורית של ליברמן וכל חברי ישראל ביתנו. בשנים האחרונות סייע ליברמן לציבור העולים ובכלל בשלל נושאים, שמרביתם לא נחשפו בצורה ראויה לציבור".

מה ייחשב מבחינתכם הישג בבחירות הארציות?
"בבחירות הקודמות ישראל ביתנו הייתה המפלגה השלישית בגודלה במספר הקולות בעפולה- עם סה"כ 11 אחוזים מהקולות, בדיוק כמו מפלגת העבודה. היעד שלנו בבחירות הנוכחיות הוא להשיג 3000 קולות- 500 קולות יותר מהבחירות הקודמות. אנחנו חושבים שלחיבור ביננו יש ערך מוסף שיבוא לידי ביטוי בקלפיות. אנחנו פה יחד לעוד הרבה שנים", אומרים השניים לסיום.

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|