אמנות עם ריח של שרף אורנים

יואל ונתי וירבה חלמו על מיזם אמנות חדש במגידו שממנו נולד- "חיבורים במרחב"  – מוזיאון בלב היער שייחנך ביום שישי הבא במרחב הביוספרי רמת מנשה. לפני עשור הם חלמו על פסטיבל מוזיקה ותרבות רב תחומית ויצא להם פסטיבל "יערות מנשה" המביא כל שנה למעלה מעשרת אלפים אורחים וחוגגים. אז יש למה לצפות.

"חיבורים במרחב" הינו מיזם אמנות חדש שיחנך ביום שישי הבא (12/5) ובמרכזו "מוזיאון יער", ראשון מסוגו בישראל, ליד יער הקיבוצים במרחב הביוספרי רמת מנשה שבאזור מגידו. בסמוך לאנדרטת "בני הקיבוצים" הוותיקה יצרו במהלך 3 ימים המקדימים לאירוע ההשקה 6 אמנים מובילים, עבודות אמנות מחומרי היער בטכניקות שונות של אמנות סביבתית ובשיתוף קבוצה גדולה של אמני ויוצרים מהאזור.
את הקמת המוזיאון מובילה המועצה האזורית מגידו, ושותפים לו קק"ל, משרד התרבות ושגרירות ארה"ב בישראל והוא נערך בסיוע גבעת חביבה במסגרת שותפות בין מועצה אזורית מגידו ומועצה מקומית מעלה עירון.
את המיזם, שאותו מגדיר איציק חובלסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, כ"עוגן משיכה חדש וייחודי לתיירים ולמטיילים במרחב הביוספרי" יזמו האחים נתי ויואל וירבה, הפעילים בתחומי התרבות והעשייה באזור כבר שנים רבות, כשפסטיבל המוסיקה "יערות מנשה" ששניהם היו בין יוזמיו יחגוג בהמשך חודש מאי את שנתו התשיעית ומושך מדי שנה למעלה מעשרת אלפים אורחים וחוגגים ונחשב לאחד מפסטיבלי האינדי החשובים בישראל.


"שנינו מאוד אוהבים את הסביבה ומחפשים דרכים להתחבר לסביבה בלי לפגוע בה. אנחנו גם אוהבים לחבר בין אנשים ו"חיבורים במרחב" הולך לחבר השנה שני חלקים שונים בחברה הישראלית.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אז מעט לפני שמתחיל חודש האירועים הגדול של מגידו, הושבנו אותם ביחד עם אוצר התערוכה יואב טריפון לענות על כמה וכמה שאלות.

• "אנשים יחשפו ליצירות אמנות בלב היער והשבילים של יער הקיבוצים"

עבודה קבוצתית. ההכנות לחיבורים במרחב צילום: רן פרץ
עבודה קבוצתית. ההכנות לחיבורים במרחב צילום: רן פרץ

נתי ויואל וירבה נולדו, גדלו וחיים עד היום בקיבוץ משמר העמק. הם שני האחים האמצעיים במשפחה של ארבעה בנים ושניהם משמשים היום בתפקידי מפתח בהנהגת האזור. לפני כחצי שנה התמנה נתי (40) לתפקיד מנהל מחלקת התרבות של המועצה האזורית מגידו ואחיו הצעיר יואל (33) מנהל את חברת הנעורים "רעות"(לשעבר מוסד חינוכי 'הרי אפריים'). אירוע "חיבורים במרחב" הוא האירוע הראשון החדשני שנתי מפיק בתפקידו החדש, לאחר "פיילוט" קצר באחד סופי השבוע של אירועי "צלילי טבע במגידו" לפני כחודש.
"בפסטיבל 'יערות מנשה' אכן חוללנו מהפכה", הוא אומר, "יצרנו אירוע שונה וחדשני שעליו עובדים 300 איש והוא מגיע לקהל רחב מאוד המגיע מכל הארץ". במיזם החדש 'חיבורים במרחב' אנחנו בונים על הגעת כמות אדירה של אנשים שיחשפו ליצירות אמנות בלב היער והשבילים של יער הקיבוצים אליו מגיעים בכל ימות השנה משפחות ובודדים המגיעים לטייל. אבל המטרה שלי במנהל התרבות היא גם לטפח ולשמר את הקיים. השילוב שבין האמנים מכל רחבי הארץ, לבין האמנים המקומיים שיעזרו בהקדמת העבודות הוא דוגמא טובה לשילוב הזה".

• "האמנות היא שפה אוניברסאלית ויכולה לייצר הידברות בינינו ובין השכנים שלנו"

בבואם ליצור את אירוע "חיבורים במרחב" לא עמד לפני שני האחים דגם של מיזם דומה שאותו הם רצו לשכפל ולכן יצרו דגם ייחודי.
יואל וירבה מרחיב: "שנינו מאוד אוהבים את הסביבה ומחפשים דרכים להתחבר לסביבה בלי לפגוע בה. אנחנו גם אוהבים לחבר בין אנשים ו"חיבורים במרחב" הולך לחבר השנה שני חלקים שונים בחברה הישראלית. האמנות היא שפה אוניברסאלית ויכולה לייצר הידברות בינינו ובין השכנים שלנו בשפה של אמנות".


"האמנים של המיזם יצרו פסלים מחומרים אורגניים שישתלבו בטבע בעזרת אומנים ויוצרים מהאזור. הפסלים יישארו במרחב היער, והציבור יוכל לראות אותם ואת תהליך ההשתנות שלהם לאורך עונות השנה. מדובר בחוויה קבועה בחלל, בניגוד לפסטיבל שהוא חוויה חולפת"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ונתי מוסיף: "השאיפה שלנו היא לייצר תרבות באזור שלנו אבל בעיקר לייצר אטמוספרה של יצירה שבה גם הציבור הרחב יכול לקחת חלק. האמנים של המיזם יצרו פסלים מחומרים אורגניים שישתלבו בטבע בעזרת אומנים ויוצרים מהאזור. הפסלים יישארו במרחב היער, והציבור יוכל לראות אותם ואת תהליך ההשתנות שלהם לאורך עונות השנה. מדובר בחוויה קבועה בחלל, בניגוד לפסטיבל שהוא חוויה חולפת".
ואכן, יצירות האמנות של "חיבורים במרחב" המתוכננות יוצגו בשטח ביער במטרה להוות מוקד משיכה לקהל המטיילים: רגלי, ג'יפים, סוסים וכמובן – רוכבי האופניים המדוושים בשבילי המרחב הביוספי רמת מנשה.

• מתחברים למאזן האקולוגי, להיסטוריה, לריח ולטקסטורות השונות של היער

יואב טריפון, אוצר התערוכה מוסיף סביב האמירה האמנותית: "תערוכת "חיבורים במרחב' הוא ניסיון ליצור אמירה משותפת של קבוצת אמנים להתייחסות שלנו לסובב אותנו: לטבע, לנוף, למאזן האקולוגי, להיסטוריה, לריח ולטקסטורות השונות של היער והסביבה. יש לנו שאיפה להגיע אל קהל חובבי האמנות בישראל, מעבר להנעמת זמנם של המטיילים בתוואי השביל, במטרה להציג להם אמנות עם ריח שרף אורנים, אמנות שנוצרה בלעדית בעבור אתר המוזיאון (SITE SPECIFIC) היוצרת תנועה במרחבי הטבע".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בקבוצת האמנים המובילים את "חיבורים במרחב" נמצאים: ראניה עקל מכפר קרע, דורון פדות מעין הוד, גיא כץ מעופר, נובויה ימג'וצי מעין הוד, טניה פרמינגר מארסוף קדם ועבד חושיה ממזרח ירושלים – ביחד עם האמנים מהקהילות השכנות: אסיל אגבאריה, אמנון להב, מיטל סעדון, מג'די חלבי, עזיזה זעלאן, פאטמה זעלאן, שורוק אגבאריה, דבורה פלטניק, איילת כהן, ענבר פנינה דיאמנט, ישי דרור, טובה זמל, אירה חייט, גלעד דקל, ארז לביא, סונדוס לחאם, שיבלי עיסא וג'נאת אמארה.
הציבור הרחב מוזמן להצטרף אל אמני 'חיבורים במרחב' בשלושת ימי סימפוזיון היצירה (9-11/5) להיפגש עם האמנים ואף לעזור ליצור את הפסלים והיצירות השונות על פי לו"ז האירועים שיתפרסם בדף הפייסבוק של האירוע. וכאמור, ביום שישי הקרוב (12/5)  תושק התערוכה הראשונה במוזיאון היער החדש בשעה 10:00 כשהפסלים והיצירות יישארו בשטח היער להנאת הציבור הרחב בכל ימות השנה.

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|