איך עוברים בשלום את שולחן החג עם הילדים?

השיעור שהבכורה נתנה לי לשנה החדשה התחיל בארוחת החג אצל המשפחה. התיישבנו סביב השולחן הערוך בצלחות קטנות ועליהן כל ברכות החג. סבא בירך, ואחרי כל "אמן" אכלנו מהמאכל המתאים, החמאנו לסבתא הבשלנית והתמוגגנו. לצידי ישבה ביתי, שכל זה לא היה מוכר לה, היא עדיין לא צברה מספיק שנות ותק כדי לזכור מהשנה שעברה שזו מסורת החג. אחרי הברכה הרביעית, היא דרשה מאיתנו  בייאוש "תביאו כבר את האוכל מהסירים במטבח שסבתא לא מביאה לנו!!".
כולם צחקו, הילדים האחרים הזדהו ואני קיבלתי שיעור בהורות, לראות את הדברים דרך העיניים של הילדה: היא הגיעה לכאן  נרגשת, חגיגית ומלאת ציפיות לארוחה-  ומצאה את עצמה באירוע מתמשך, כשהיא רעבה, משועממת ועייפה. כך גיליתי איך אפשר בשלושה צעדים להקל ולהנעים על הילדים, ועלינו, את ארוחת החג.
לספר לילדים אצל מי תתארחו, מיהם האורחים ואם הם לא מכירים, תראו תמונות כדי שהפרצופים יהיו מוכרים. תתארו את המנהגים והמסורות של המשפחה המארחת. זה מכבד את הילדים ומקל עליהם לשתף פעולה כשהם במצבי וודאות.

• כללי התנהגות

להגדיר עם הילדים מהם כללי ההתנהגות המתאימים לאירוע (למשל שיושבים יחד לארוחה ובקינוחים הם יוכלו לקום מהשולחן). לכל ילד יש דרכים משלו שיקלו עליו לעבור את הערב הארוך. סכמו מראש מה הם יכולים לעשות במצבי עייפות, חוסר סבלנות או שעמום. כשנותנים לילדים בחירה הם מבינים שמתחשבים בהם.

לאפשר לילדים להיות שותפים לארוחה משלב ההתארגנות- בחירת הבגדים, התייעצות לגבי המתנה למארחים ואפילו ייעוץ סטיילינג עבורכם. הזמינו אותם לעזור בהכנת מנה לארוחה ובקשו מהם ליצור ברכה למארחים- ילדים אוהבים להיות חלק ממעגל העשייה – כך הם מרגישים שהם בעלי ערך ותורמים.

שנה טובה!

הכותבת היא מנחת הורים במכון אדלר