אייל בצר: "תושבי העמק יבחרו בערכיות ובאחריות"

רגע לפני הכניסה לישורת האחרונה ופתיחת הקלפיות, אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל מדבר על סוגיית נמל התעופה הבוערת, מה הוא חושב על ההתמודדות של לימור רגב וזיו ורהפטיג, מדוע הוא דוחה על הסף את הטענות שהגיע הזמן לרענן את השורות וגם: על התמיכה הגלויה מאביב גפן

בשנים האחרונות התרגלו תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל למערכות בחירות מנומנמות וזו בלשון המעטה, עם סיקור תקשורתי מצומצם ביותר, ומועמד שזוכה באמון הציבור בצורה מובהקת. התמונה הזו השתנתה משמעותית במערכת הבחירות הנוכחית בעמק – בה מבקש אייל בצר את אמון התושבים שוב – לאחר תריסר שנים בתפקיד. לצידו מתמודדת לימור רגב, המתגוררת בנהלל, המושב עמו בצר כל כך מזוהה. משלים את משולש המתמודדים זיו ורהפטיג מהיישוב הקהילתי אחוזת ברק. בצר עתיר הניסיון מודה כבר בראשית הראיון כי הדומיננטיות של ה"ניו מדיה" והדיגיטל, שינו את כללי המשחק בבחירות הנוכחיות, אך לדבריו, בסופו של יום בקלפיות, ייבחרו בו התושבים לכהונה נוספת בצורה מובהקת, כפי שהיה בהתמודדויות העבר שלו."הניו מדיה משפיע מאוד על העברת המסרים", מסביר בצר, “המערכת הנוכחית שונה מהקודמות בכניסת הניו מדיה ומערכות מידע ההמונים האחרות, שמאפשרות העברת מסרים מגמתיים ולא מדויקים, שיוצרים אצל התושב הרגיל שאיננו בקיא, מידע שגוי. זה ישפיע על אחוז ההצבעה אבל לא על ההכרעה. ככל שתאריך הבחירות מתקרב, אני רואה שיש יותר התעניינות, אבל היא לא מספקת. חשוב לעניין את התושבים, כי הבחירות לראשות המקומית משפיעה יותר מכל בחירה אחרת על איכות החיים של כל תושב ותושבת. ברמה האישית אני חש מהם התלהבות לצד הכרת תודה על פעילותי לאורך השנים האחרונות”.


"אם הייתי יכול להיפגש לשיחה ישירה עם כל תושבי המועצה בעלי זכות הבחירה, כ- 28,200 איש, הייתי מגיע לתמיכה של למעלה מ-90%"


"הדרך לשיפור החיים בו היא לא מקצוע, אלא אידיאל"

אנחנו פוגשים אותו בביתו במושב נהלל– הסביבה הטבעית בה הוא מרגיש הכי בנוח, הכי קרוב לאדמה, הכי קרוב לדיר הכבשים שגדלים בסמיכות לביתו- במשק המשפחתי.
בצר – חקלאי, בנם ונכדם של חלוצי העמק, ממייסדי אום ג'וני, מרחביה ונהלל – מדגיש כי העשייה הקהילתית המקומית בכור מחצבתו היא דרך חיים בעבורו. "העמק הוא נשמת חיי, והדרך לשיפור החיים בו היא לא מקצוע, אלא אידיאל”, הוא אומר ומוסיף: "כבן הדור השלישי למייסדי נהלל, כשנכדיי גדלים בעמק, צביונו ואופיו הם חלק מזהותי. אני מחויב לשמור עליהם ולהוביל אותם לעתיד של שגשוג ופריחה בכל ההיבטים. העמק יקר וחשוב לי, הוא חשוב למשפחתי ולכל הקהילה”. הוא החל את דרכו הציבורית כיו"ר האגודה וכמרכז מושב נהלל. בתפקיד זה יזם והוציא לפועל את הסדרת החובות וההתחייבויות של המושב, לאחר קריסת ארגון מושבי הצפון, וקידם את היישוב בהיבטים כלכליים, קהילתיים וחברתיים. בהמשך שימש שבע שנים כסגן ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל וכממלא מקומו, וביולי 2006 נבחר לתפקיד ראש המועצה".

"העמק יקר וחשוב לי", אייל בצר
"העמק יקר וחשוב לי", אייל בצר

" כל עוד אני ראש המועצה, לא יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל. לדעתי, נמל התעופה יקום בנבטים שבדרום, כשדה תעופה גדול ומרכזי של מדינת ישראל, בלחץ של רשויות המרכז שיגרמו להפחתת כמות הנוסעים השנתית מנתב"ג. טבעתי את הסיסמא 'ב-2020 טסים מנבטים' וכך יהיה”


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"נעשית במועצה עבודה נהדרת"

בשבועות האחרונים הגביר בצר את מינון המפגשים שלו עם תושבי העמק,  מתוך רצון ל"הרגיש" אותם יותר ולסקור בפניהם את משנתו, “התחושה טובה מאוד לפני הבחירות", הוא אומר, "בכל מקום בו אני נפגש עם תושבים יש לי הרגשה מצוינת, אני חש כי אני מצליח להעביר את המסרים, את הפעילות הברוכה של המועצה וגם את האתגרים שעומדים לפנינו. להערכתי, אם הייתי יכול להיפגש לשיחה ישירה עם כל תושבי המועצה בעלי זכות הבחירה, כ- 28,200 איש, הייתי מגיע לתמיכה של למעלה מ- 90%”. נעשית במועצה עבודה נהדרת בהובלתי. זה מוביל לגידול האוכלוסייה בעמק בכ- 1,000 תושבים מידי שנה”.

סוגיית נמל התעופה היא אחת הסוגיות הכי "בוערות" בעמק: יש תושבים שטוענים שלא פעלת מספיק להסיר את האיום הזה מעל סדר היום?

"הטענה הזאת מופרכת ומגיעה כפי שציינתי מהמסרים בניו מדיה. במציאות, ההיפך הוא הנכון. מניסיון שהיה לי בשני מאבקים קודמים – הזזת כביש 722 שהיה מתוכנן לעבור בנחל בית לחם, בין שדה יעקב לכפר יהושוע – הצלחתי לגרום לכך שתיבחר חלופה אחרת, נכונה יותר, המצמידה את הכביש החדש לתשתיות הקיימות. המאבק השני היה ב- 2010, כשניסו לתכנן שדה תעופה במגידו. הצלחנו לשכנע את משרד התחבורה להמליץ על חלופת נבטים. לנושא שדה התעופה ברמת דוד, אחרי שבדקנו את הנושא לעומקו, הבנתי שכדי למנוע את הקמת השדה ברמת דוד שבעמק, לא מספיק להתנגד, אלא יש צורך ממשי להקים ועדה שתבדוק, תמליץ ותגרום למדינה לקדם חלופות נוספות, וכך אכן קרה. הועדה הארצית לתכנון ובניה – הגורם העליון ביותר שיכול לקבל החלטות בנושא תכנון בארץ, בניגוד להחלטת ועדת המשנה של מנהל התכנון, ובלחץ שכנוע והמלצה שלנו החליטה להוסיף את חלופת נבטים שמקודמת היום כחלופה להקמת שדה התעופה בעמק. טבעתי את הסיסמא 'ב-2020 טסים מנבטים' וכך יהיה”.

מה ההערכה שלך בנוגע להקמת הנמל, היכן הוא יוקם בסופו של תהליך?

"לדעתי, נמל התעופה יקום בנבטים שבדרום, כשדה תעופה גדול ומרכזי של מדינת ישראל, בלחץ של רשויות המרכז שיגרמו להפחתת כמות הנוסעים השנתית מנתב"ג. בסופו של דבר יוקם גם שדה תעופה קטן יותר בחיפה, עם מסלול לתוך הים. שדה זה יקדם ויפתח מאוד את חיפה ויחבר את אזור הגליל והעמקים”.
בצר מוסיף כי ישנם נושאים שמעוררים עניין רב בקרב התושבים במהלך חוגי הבית שהוא עורך ובהם נושאי התחבורה השונים – פקקים, כניסות לישובים, תחבורה ציבורית, רכבת ונושא הנגישות.

"אנחנו עוזרים לשמור על השטחים החקלאים", אייל בצר, השבוע במשק המשפחתי
"אנחנו עוזרים לשמור על השטחים החקלאים", אייל בצר, השבוע במשק המשפחתי

"את ניסיוני, את האחריות ואת המחויבות שאפיינו את שירותי הציבורי, אני מעמיד לשירות תושבי העמק ואני קורא להם לבחור באחריות"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"הופתעתי מאוד לשמוע על ההתמודדות של לימור- ביחוד ביודעי את חוסר הניסיון הבסיסי שלה"

הכניסה של לימור רגב להתמודדות הכניסה הרבה "פלפל" וייצריות לבחירות בעמק, בעיקר בשל המגורים הסמוכים של משפחות בצר ורגב במושב הוותיק והמיוחס. "התפלאתי לשמוע על ההתמודדות שלה” אומר בצר, "ביחוד ביודעי את חוסר הניסיון הבסיסי שלה ובהיכרותי את האתגרים והמורכבות שיש בניהול מועצה אזורית מהגדולות והטובות בארץ. למרות שאני חושב שזו תעוזה להתמודד עם כל כך מעט ניסיון בלשון המעטה, בפגישה ביננו אמרתי לה שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולכל אדם יש זכות להתמודד. המושב ותושביו יחזרו לשגרה מיד לאחר הבחירות. צריך לחדד ולציין כי ההתמודדות שלי היא לא 'ראש בראש' מול אף אחד מהמתמודדים, אלא על אמון הציבור בדברים שביצעתי, בהצלחה וביכולת המוכחת ועל האתגרים העומדים בפנינו בעתיד הקרוב. הבחירות הפעם חשובות מאי פעם. לאור האתגרים והמשימות העומדים לפנינו, חשוב שלעמק יזרעאל ולתושבי העמק יהיה ראש מועצה מנוסה ונחוש, שיכול לפעול בהצלחה במציאות המשתנה ולשמש כשומר העמק. את ניסיוני, את האחריות ואת המחויבות שאפיינו את שירותי הציבורי, אני מעמיד לשירות תושבי העמק ואני קורא להם לבחור באחריות".

מה לגבי זיו ורהפטיג שטוען שהוא יהיה זה שיעמוד בראש המועצה?

"אני לא רוצה לפגוע באיש, גם לא באף אחד מהמתמודדים, אבל אני בטוח שגם הוא לא מאמין למה שאמר. אם הוא היה מסיק את המסקנות מהבחירות הקודמות הוא לא היה מתמודד. הוא קיבל החלטה  ואני מכבד אותה. הציבור יאמר את דברו”.

רענון שורות? “אני לא מקבל את הביקורת הזאת"

במערכת הבחירות הנוכחית נדרש בצר לא פעם להשיב על סוגיית רענון השורות. מבקריו טוענים כי המועצה, כמו כל גוף וארגון נדרשת לבצע שינויים בקרב מקבלי ההחלטות הבכירים, בכדי שלא תקפא על שמריה ותמשיך להתפתח, "אני לא מקבל את הביקורת הזאת”, אומר בצר בנחרצות, "יתרה מכך, זה לא אחראי לומר זאת. השנים שלי בראשות המועצה מצביעות על יציבות שלטונית. המועצה שלנו מצוינת וזוכה בפרסים רבים מידי יום ברבים מאגפיה, כולל לאחרונה פרס החינוך המחוזי ומועמדת מובילה לפרס החינוך הארצי. ההוכחה להצלחתה של המועצה היא בכמות ראשי המועצות ומנהלי האגפים מכל המועצות בארץ, שעולים לרגל ללמוד מאתנו כיצד מנהלים מועצה אזורית גדולה ומוצלחת. אכפת לי מהעמק. כבן לדור שלישי למייסדי עמק יזרעאל, אני מגדל פה את ילדיי ונכדי וזה הניע אותי בעבר, וממשיך להניע אותי בהווה ובעתיד, להמשיך ולגרום לכך שהעמק שלנו יהיה למופת בכל הארץ בכל התחומים, ומקום שטוב לחיות בו”.

יש טענות לתשתיות ישנות במושבים ובקיבוצים. עד כמה אתה ער אליהן ומה עושים במועצה בנושא?

"אני ער ומודע לכך מאוד, לכן תוכנית החומש הראשונה שלי מלפני כעשר שנים נתנה מענה ראשוני וחלקי למבני ציבור ותשתיות ישנות. במסגרת הרחבות הישובים אנחנו מנסים להשביח ולשדרג את התשתיות הוותיקות בישובים”.

התבטאת בעבר לא פעם בנושא החקלאות ושמירה על מעמד החקלאים בעמק ובכלל. איך זה מיושם בפועל כחלק מהמדיניות שלך?

"במסגרת שיתוף פעולה עם מרכז חקלאי העמק הקמנו ועדה חקלאית ואנחנו פועלים לחיזוק המו"פ (מחקר ופיתוח חקלאי). הובלנו פרוגרמה עם משרד החקלאות לשמר את זכויות החקלאים בקרקע והגדלת כמויות המים המושבים שיגיעו להשקאת השדות והמטעים. בנוסף, אנחנו עוזרים לשמור על השטחים החקלאים מפני איום של רשויות שכנות הרוצות לנגוס בהם לנושאי פיתוח מואץ".

אילו אתגרים זימן לך התפקיד בניהול המועצה בעשור האחרון, ואילו הוא צפוי לזמן בכהונה הקרובה?

"האתגרים הגדולים הם גידול האוכלוסייה ב 1,000 נפש בשנה, שהם שווים לישוב חדש שמתווסף למועצה מידי שנה. עלי ועל עובדי המועצה המסורים הוטל להמשיך ולתת רמת שירותים גבוהה כמצופה. האתגרים העומדים לפתחנו בתקופה הקרובה הם מניעת הקמת שדה תעופה בינ"ל, שמירה על גבולות המועצה מפני פגיעה בשטחי השיפוט וההכנסות שלה, מלחמה בפשיעה החקלאית, עידוד עסקים, פיתוח התיירות ויוזמות חינוכיות, בנוסף ליעדים שהצבנו בתחום גידול האוכלוסייה, החינוך ופיתוח החיבור בין הישובים במועצה”.

איפה אתה רואה את העמק בחזון שלך בעוד 5-10 שנים?

"אני רואה את העמק שלנו מטופח, ירוק, ללא שדה תעופה, עם רכבת העמק שוקקת חיים ופעילות, עם רכבת קלה שמובילה לנצרת עילית דרך צומת המוביל. אני רואה מפעלי היי טק נוספים שמגיעים ומייצרים מקומות עבודה נוספים בלב העמק. אני רואה דרכי נוף המתפתלות בין הישובים, אני רואה שבילי אופניים לאורך הנחלים והכבישים. תרבות אזורית ומקומית שוקקת, תיירות כפרית מתפתחת, שמייצרת תעסוקה ומאפשרת לתיירים ומבקרים לטעום וליהנות מהעמק הנהדר שלנו, אני רואה ישובים נוספים שנותנים אפשרות לבנים שלנו לחזור הביתה ולגור קרוב למשפחותיהם. אני רואה דיור מוגן לגיל השלישי בסמיכות למעונות סטודנטים ליד המכללה, שפועלים ביחד, ואת המכללה שתעצים את עצמה ותהפוך לאוניברסיטה. אני רואה חקלאות מתפתחת, מדויקת ומתאימה את עצמה לצרכים החדשים. אני רואה חינוך מעולה, המאפשר רמת לימודים גבוהה, בתי ספר ערכיים ומגוון חינוכי רחב. בקיצור, אני רואה את עמק יזרעאל שלנו – מקום שהיה וימשיך להיות למופת ודוגמה לכל הארץ”.

נושא החינוך: מהן התוכניות והיעדים עתידיים של המועצה?

"אנחנו מסיימים מסע חינוכי בליווי ד"ר גדי ביאליק, כשאנחנו מעצימים את הלימוד של הילדים באמצעות פרויקטים עצמאיים. כשמאפשרים לילדים ליזום פרויקטים ומפתחים סקרנות, כשיוצרים מרחבי למידה, מעודדים מקצועות הומניים וריאליים ביחד, משפרים את הסביבה ותנאי הלימוד לדור העתיד. לאחרונה נפתחו גם מגמות רפואה ודיפלומטיה שמחזקים את הקשר עם מכללת עמק יזרעאל”.

במה אתה הכי גאה בכהונה האחרונה?

"בכך שהצלחתי להרים שני דגלים. אחד הוא הקמת 'פרויקטים מרכזיים' –  מבני תרבות וספורט אזוריים ברחבי המועצה. השני הוא תכניות החומש בתוך הישובים, שהצליחו לשפר את התשתיות ומבני הציבור בתוך הישובים, כל זאת על מנת לקלוט את אלפי התושבים שהצטרפו בשנים האחרונות והבנים החוזרים לעמק, כשהגורם העיקרי להצטרפותם לעמק הוא החינוך הטוב בעמק ואיכות החיים המעולה ששמה יוצא למרחוק”.

לסיום, האם תשקול בעתיד התמודדות פוליטית ברמה הארצית? זה מעניין אותך? היו פניות כאלה?

"הפניות שיש והיו אלי היו לתמוך במפלגות כאלה ואחרות כדי לחזק אותן. המפלגה שלי היא מפלגת עמק יזרעאל. בה אני עמל למען כל תושבי העמק”.

אייל בצר
אייל בצר

משהו אישי

מה מספק אותך בעבודה?

"לפגוש את הילדים ובני הנוער הערכיים שלנו. הם ממלאים אותי גאווה".

עד כמה אתה מעורה ומעורב ברשתות החברתיות?

"אני מעורה במידתיות ובמקרים דרמטיים ומשמעותיים. לעיתים אני מגיב לפוסטים של הפרופיל שלי וכותב על העשייה. אין לי זמן ופניות להעמיק בפוסטים ותגובות של אחרים למרות שאני מודע לחשיבות הרבה של הרשת בעת הנוכחית".

זכרון ילדות שצרוב בזכרונך?

"אחד הזכרונות הכי משמעותיים עבורי היא העבודה בחקלאות בשעות הערב לצד אבי, עם חרמש ומגל. זה חיבר אותי לאדמה ולשורשיות העמק".

אירוע משמעותי שעיצב את דמותך?

"קבלת ההחלטה לצאת לקורס קצינים בשלהי השירות הצבאי שלי- ביחידה מובחרת"

זכית לתמיכה משפחתית מאביב גפן?

"אביב תמיד תומך ומפרגן. בצעירותו הוא ניגן והתאמן על פסנתר בביתנו ואנחנו אוהבים אותו מאוד".