"אות התקומה" הוענק למשורר והמחנך עמנואל בן סבו מעפולה

אות התקומה ניתן לבן סבו על מפעליו החינוכיים והתרבותיים ועל יצירתו המעודדת קרבה ליהדות ואהבה לזולת

בטקס מרגש ורב רושם, הוענק "אות התקומה" במוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים, לארבעה זוכים תחת הכותרת: "זה הזמן לאומה, לחגוג את התקומה".
את האות המרשים העניקו אורה פיקל צברי, מנהלת המוזיאון, ועו"ד חגי סיטון יו"ר הנהלת המוזיאון. הטקס התקיים בהנחיית יו"ר אגודת הסופרים העבריים לשעבר, הרצל ובלפור חקק. "הועדה בחרה השנה בארבעה אישים שתרמו תרומה מיוחדת לתקומת העם המתחדש בארצו". אמר הרצל חקק. אשר העלה יחד עם אחיו המשורר בלפור את תרומת ארבעת הזוכים באות התקומה".

הזוכים בפרס הם: המשורר יצחק גנוז, 92, חוקר פולקלור, עורך כתב העת "ידע-עם". עוד בפולין ארגן גנוז קבוצת ילדים ונוער גדולה של ניצולי שואה ויחד עימם חצו גבולות ועלו על ספינת המעפילים "אקסודוס", יציאת אירופה תש"ז.גנוז , היה ממפקדי "אקסודוס".
"אות התקומה" הוענק גם למחנך, סופר, משורר ועיתונאי עמנואל בן סבו, 54, תושב עפולה, אשר פעל ללא לאות להאהיב את השיר והספר על אלפי ילדים ונוער בפריפריה, הנגיש את הספרות והשירה במקומות שאלמלא פעולותיו, מעולם לא היו נחשפים אליה.
"אות התקומה" השלישי הוענק לאחיות צלילה והדסה באו, 71, זמרות, פזמונאיות וציירות, בנותיהם של רבקה ויוסף באו, שניצלו מהשואה וסיפורם הובא בסרט המופת, "רשימת שינדלר". אביהן, יוסף באו היה מי שהכין עבור המוסד את הדרכונים , מסמכים ותעודות הזהות ובהם מסמכיו של המרגל אלי כהן ז"ל. האחיות מנהלות את מוזיאון האנימציה שייסד אביהן, יוסף באו ז"ל, "בית יוסף באו".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


להלן דבר ועדת הפרס כפי שנכתבה בהחלטה להעניק את "אות התקומה" לרגל יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל:
"אות התקומה ניתן בזה לאחיות צלילה והדסה באו על מפעליהן התרבותיים להנחלת מורשת השואה והנצחת מעשיהם של יוסף ורבקה באו האחיות צלילה והדסה באו נושאות את הלפיד במרוץ השליחים של הנחלת העברית והמורשת של אביהן יוסף באו. דמותו משמשת להן תמיד כעמוד האש לפני המחנה. האב יוסף באו, ניצול שואה, חיבר ספרים בתחום העברית והאנימציה, היה חלוץ האנימציה הקולנועית, חלוץ בהכנת סמלילים לקולנוע הישראלי ועבד גם בשליחות המוסד בזיוף תעודות ודרכונים עבור שליחויות עלומות. האחיות משמרות את הסטודיו האמנותי שלו ומנחילות את מורשתו לדור הבא.
האחיות נושאות את שרביט השליחות במסירות ובנחישות. בזכותן – סיפור חיי ההורים שלהן מגיע לפינות שונות של הארץ, לבתי ספר ולמוסדות – וכך זוכה הרעיון היהודי והציוני להדים בקרב הדור הצעיר. במסירותן הרבה הצליחו להפיח חיים ביצירה של יוסף ורבקה – והעֶרכּה שהפיקו היא מלאכת מחשבת: שחזור של מזוודת היצירה של אביהן, יצירת מופת של זיכרון ואמנות. האחיות צלילה והדסה באו מקיימות קשר קבוע עם קהילות יהודיות בגולה להנחיל להם את מורשת השואה והתקומה. על כך הן ראויות לאות הוקרה מטעם מוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים.

אות התקומה ניתן בזאת לסופר, המחנך המשורר והיוצר עמנואל בן סבו על מפעליו החינוכיים והתרבותיים ועל יצירתו המעודדת קרבה ליהדות ואהבה לזולת.
הסופר, משורר, מחנך, פובליציסט, עמנואל בן סבו תורם בכתיבתו לילדים ונוער מנחיל ערכים של אזרחות טובה וחינוך לשלום ,כבוד האדם וחירותו.
עמנואל, מקדיש את חייו לחינוך ילדים ונוער בסיכון ומעניק להם סיכוי, אופק ותקווה. במשך 30 שנה הצליח עמנואל לשזור חינוך, יצירה ואהבה בקרב אלפי תלמידי הפנימיות הטיפוליות שיקומיות וקרב אליהם את אהבת השיר והספר.
דרך הכתיבה של עמנואל בן סבו לאורך כל ספריו היא לשלב בין ספרות יפה לבין עולם הילדים. מבחינת עמנואל – הכוונה היא להקנות ערכים, לעצב את האישיות , לפתוח בפניהם אופקים, לפרוש עלילות שיציירו מתכּונות שונות של מציאות, של חֲברות שונות.
כיוצר פורה ומוביל חש עמנואל מחויב להעניק ולהעשיר את לילדים . הנתינה היא מהות חייו והוא משלב את אהבתו לספרות העברית לאהבת האדם שבו. על כך ראוי עמנואל בן סבו לאות התקומה מטעם מוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אות התקומה ניתן בזאת למשורר והעורך יצחק גנוז המשורר יצחק גנוז, מאז שעלה לארץ באנייה "אקסודוס" עושה הכול מתוך שליחות היסטורית.
יצחק גנוז בכל כתיבתו ובכל מעשיו רואה עצמו נרתם למען הכלל, למען היחד, למען העם. יצחק חדור תחושת שליחות, נביא מודרני שבא לדובב את אלה שאינם. בכתיבתו היוקדת יש נתיבים להעניק חיים לאלה שאינם איתנו עוד. מדובר ביוצר שחי בתחושה שהוא עלה שמחובּר לענף לגזע ולשורשים. יצירתו הענפה באה לגשר בין העברית ובין היידיש וכותב בשתי השפות, שיריו מחוללים מחדש את התקומה ויש בה מורכבות: שירים שמדובבים את הדו-שורש, את ייסורי השורשים הכפולים. יצירתו ומפעליו התרבותיים הם שילוב של שואה, תקומה והנחלת הזיכרון. שמו מעיד עליו: הכול גנוז בו, לפנינו גשר בין עולמות, יוצר שנושא תמיד בצקלונו את הזיכרון היהודי. על כך הוא ראוי לאות התקומה מטעם מוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים. במשך שנים עורך יצחק גנוז כתב עת ייחודי ורב ערך בשם 'ידע עם' – ובאמצעותו שוקד הוא על תיעוד המחקרים בנושא מורשת בית ישראל, חקר קהילות ישראל, מאמרים שמאירים את התמורות בחיי העם היהודי בגולה ובארץ ישראל. על כך ראוי הוא לאות הוקרה מטעם מוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים. בין הבאים לטקס המרשים והמרגש היו גם מייסד האנדלוסית שזכה עמה בפרס ישראל אשר כנפו, סופרים ומשוררים.