החלטה דרמטית במאבק למנוע הקמת נתב"ג 2 בעמק

המועצה הארצית דחתה את המלצת מנהל התכנון לבדוק את חלופת רמת דוד תחילה ובלבד והחליטה לבדוק את שתי החלופות – נבטים ורמת דוד. מחוץ לישיבת הוועדה, הפגינו עשרות תושבים עם שלטים, ביניהם יואל פרויידנברג, בן 90 מנהלל ואור דייגי בן ה 12 מרמת דוד. אייל בצר ראש מוא"ז עמק יזרעאל: "נתב"ג 2 לא יקום בעמק יזרעאל"

ביום שלישי התכנסה המועצה הארצית לתכנון ובניה בראשותו של אביגדור יצחקי לדון בנושא הקמת שדה משלים לנתב"ג. בפני הוועדה הוצגה המלצת מנהל התכנון במשרד הפנים לקדם תכנון שדה משלים לנתב"ג ברמת דוד. לדיון הגיעו גם ראשי הרשויות: אייל בצר מעמק יזרעאל, עפר בן אליעזר מרמת ישי, איציק חולבסקי מגידו ודוד אריאלי מטבעון, המשמש גם חבר במועצה הארצית. במהלך הדיון,
אמר אייל בצר לחברי המועצה הארצית: "אתם, חברי המועצה הארצית, הנכם הגוף העליון ביותר שיכול לקבל החלטה בנושא שדה התעופה. אני פונה ליושרה המקצועית שלכם – שקלו את הנושא בכובד ראש ואל תבהלו מכל שר, נתב"ג 2 לא יקום בעמק יזרעאל! המועצה האזורית עמק יזרעאל תומכת בפיתוח: אדמות עמק יזרעאל משמשות את עפולה להתרחבותה כעיר, רק השבוע הונחה אבן פינה להסכם הגג של מגדל העמק שגם הוא על אדמות עמק יזרעאל, עם זאת, הקמת שדה תעופה – נתב"ג 2 בו צפויים לעבור 20 מליון נוסעים בשנה היא החלטה בלתי סבירה ברמה קיצונית ולכן לא תתבצע".


עופר בן אליעזר: "העובדה שחלופת נבטים לא ירדה מהפרק והיא תיבדק לעומק, זאת בניגוד להמלצת מנהל התכנון שהמליץ על רמת דוד כחלופה יחידה, מהווה הישג גדול


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במהלך הדיון הציג אלכס גן, תושב העמק, טיעונים נגד הקמת שדה בעמק, גם היועצת המשפטית של הועדה המרחבית "יזרעאלים" הוסיפה טיעונים משפטיים בנושא. איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, הוסיף עוד על הפגיעה בריאה הירוקה הגדולה בישראל, בחקלאות ובמרחב הביוספרי הסמוך. בסופו של הדיון הארוך, כשמחוץ לישיבה מתקיימת הפגנה של תושבי העמק שהגיעו למחות נגד הכוונה להקים שדה, הודיעה המועצה הארצית על החלטה: המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה כי תשוב ותבחן את שתי החלופות העומדות בפניה – רמת דוד ונבטים ולא לקבל את החלטת מנהל התכנון הבלעדית על רמת דוד.

• בצר: "ההחלטה היא תוצאה של מאבק אדיר"

אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אמר לאחר מכן: "ההחלטה היא הישג חשוב, עדיין לא נצחון, אך בהחלט הישג שידחה את ההכרעה ויאפשר לנו הערכות נוספת. ההחלטה היא תוצאה של מאבק אדיר ומשולב נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג של כל הרשויות ובתמיכת תושבי האזור.
ראשי הרשויות התייחסו להחלטת הוועדה. ראש מועצת רמת ישי עופר בן אליעזר: "העובדה שחלופת נבטים לא ירדה מהפרק והיא תיבדק לעומק, זאת בניגוד להמלצת מנהל התכנון שהמליץ על רמת דוד כחלופה יחידה, מהווה הישג גדול לרשויות, עמק יזרעאל, קרית טבעון, מגידו ורמת ישי, למטה המאבק ולתושבים שמשלבים ידיים במאבק חשוב זה לשמירה על צביונו של העמק. יש פה שאלות מהותית ועקרוניות שיש לדבר עליהן ולא עניין של "נימבי". אמרתי לחברי הוועדה שכל ההתנהלות בנושא היא ההפך משיתוף ציבור. שיתוף ציבור זה תהליך שנעשה עם יחד ראש הרשויות והתושבים, ולא רק מהצפון, אלא גם עם הדרום, מקשיבים להם ורק אחרי זה מקבלים החלטה וזה רחוק ממה שהיה פה. ההחלטה של המועצה נותנת רוח גבית למאבק שלנו אותו נמשיך לנהל בכל הדרכים שעומדות לרשותינו"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ראש המועצה המקומית קריית טבעון דוד אריאלי: "אני שמח שהכל עדין פתוח לשכנע שחלופת נבטים טובה הרבה יותר מחלופת רמת דוד. הצלחנו לשכנע את חברי המועצה הארצית שאין לקבל את מסקנות צוות הבדיקה וזה מאפשר לנו יכולת התכוננות טובה יותר לקראת הקרבות בהמשך. אני מאמין שנצליח! למען קרית טבעון והעמק".
ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי: "הפסילה המוקדמת של חלופת חיפה היא הזויה, המאבק הוא לא NIMBY (לא בחצר האחורית שלי). בראייה של 50 שנים קדימה, המקום הנכון לשדה תעופה בינלאומי מבחינה אסטרטגית ולאומית, דמוגרפית וגיאוגרפית הוא צפון הנגב. שדה בעמק יזרעאל יהרוס את העמק ויפגע אנושות בריאה הירוקה הכוללת את עמק יזרעאל, מרחב ביוספרי מגידו והכרמל". ראשי הרשויות הודו וציינו לטובה את התושבים שהגיעו לתמוך בעמדתם ועמדו בהפגנה שקטה מחוץ להתכנסות הוועדה.