חרף המתיחות: הקודקודים מקדמים "אשכול רשויות אזורי"

השבוע התקיים מפגש אזורי במועצה אזורית עמק יזרעאל, בהשתתפות ראשי רשויות שכנות מהמגזר היהודי והערבי ואנשי צוות "סיכוי", ארגון חברתי המקדם שותפות יהודית-ערבית, במסגרת פורום ראשי רשויות. במפגש סקרו המשתתפים את היוזמות המשותפות שגובשו בפורום במהלך השנים

במפגש השתתפו יצחק מירון, ראש עירית עפולה, אחמד זועבי, ראש מועצה אזורית בוסתאן אל-מרג', עבד אל סלאם דראושה, ראש המועצה המקומית אכסאל, זוהיר יוספיה, ראש המועצה המקומית דבוריה, יוסי דולה ראש המועצה המקומית כפר תבור ואורי אילן, מנהל מחוז צפון במשרד הפנים, לצד מנכ"לים ובעלי תפקידים בכירים.

• מודל להתאגדות כלכלית ופיתוח אזורי

ממוא"ז עמק יזרעאל נמסר ל-עמקניוז כי גולת הכותרת של שיתוף הפעולה המתמשך, אמורה להיות הקמתו של "אשכול רשויות אזורי", שיאפשר לרשויות השונות לנהל יחד פרויקטים בתחומים שונים הרלוונטיים לכולם, כגון סביבה, תעשייה ותעסוקה, תחבורה ועוד.
"אשכול רשויות אזורי" הינו מודל להתאגדות כלכלית של רשויות במטרה ליזום ולהניע פעילות לפיתוח אזורי, המבוססת על שיתוף פעולה על מסגרתי באופן שיביא לקפיצת מדרגה ולצמיחה אזורית, כלכלית, תרבותית וחברתית של הרשויות החברות באשכול. המודל נבחן לראשונה על ידי רשויות באזור הגליל המערבי ,ולאחר שהוכתר בהצלחה אומץ על ידי משרד הפנים.


בצפון כבר פועלים כיום שלושה אשכולות אזוריים וקבוצת היישובים של נצרת – עמק יזרעאל צריכה לשאוף להפוך רשמית לאשכול הרביעי לאחר שיפורסם בקרוב קול קורא להקמת אשכול כזה על ידי משרד הפנים. אחת הבשורות העיקריות שיצאו מהמפגש הוא קידומו של אזור תעשייה משותף לאכסאל ולמועצה האזורית עמק יזרעאל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


נציגת משרד הפנים שנכחה במפגש דיווחה כי פורום ראשי הרשויות האזורי שהוקם על ידי סיכוי ממשיך להתכונן לקראת מיסוד אשכול רשויות ומקבל כעת ליווי ותקצוב של משרד הפנים.
לדבריה, בצפון כבר פועלים כיום שלושה אשכולות אזוריים וקבוצת היישובים של נצרת – עמק יזרעאל צריכה לשאוף להפוך רשמית לאשכול הרביעי לאחר שיפורסם בקרוב קול קורא להקמת אשכול כזה על ידי משרד הפנים. במידה ויוקם אשכול זה, הוא יקבל תקציבים ממשלתיים מיוחדים לקידום פרויקטים משותפים באזור.

• בנוסף לתעשייה, יוזמות מצליחות נוספות

אחת הבשורות העיקריות שיצאו מהמפגש הוא קידומו של אזור תעשייה משותף לאכסאל ולמועצה האזורית עמק יזרעאל, שאמור לצאת לפועל לאחר 13 שנה של מגעים ולחצים שלא נשאו פרי בעבר. בזכות העבודה המשותפת עם עמותת סיכוי בשנה האחרונה התרחשה פריצת דרך ומשרדי הממשלה והגורמים המתכננים נתנו את הסכמתם להרחבת אזור התעשייה הקיים באיכסאל כיום והקמת אזור משותף למועצה ולאיכסאל.

משתתפי הכנס במועצה אזורית יזרעאל
משתתפי הכנס במועצה אזורית יזרעאל

לצד פריצת הדרך בתחום אזור התעשייה, פורום ראשי הרשויות כבר הניב יוזמות מצליחות בתחום הסביבה והתיירות, לרבות הקמת עמותת תיירות אזורית המפעילה סיורים משותפים ליהודים וערבים, ויש גם כוונה להקים מרכז ספורט אזורי ברמה שלא נראתה באזור זה. ראש מוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר סיפר ל-עמקניוז על עבודת הפורום האזורי: " בורכנו לחיות באזור בו שני עמים ותרבויות חולקים מולדת משותפת. צריך לדעת לנצל את זה". לדבריו הצטרף עבד אל סלאם דראושה, ראש מועצת אכסאל שאמר: "יש כאן ראשי רשויות יהודים וערבים שרציניים מאוד בכוונה שלהם לשתף פעולה וכבר מתחילים לראות תוצאות בשטח".

בצר וראש עריית עפולה מירון בכנס
ראש מוא"ז עמק יזרעאל בצר, וראש עירית עפולה מירון מחליפים דעות בכנס.

ראש העיר עפולה, יצחק מירון, חיזק את דברי עמיתיו ואמר כי: "אסור לשכוח מה המטרה המשותפת שלנו. ביחד נהיה מסה קריטית משמעותית ואם נוכל להתאחד נוציא לפעול פרויקטים חשובים שיועילו לכל תושבי האזור. רשויות חזקות במרכז עושות את זה לבד, אבל בפריפריה אנחנו צריכים להתאחד ולשתף פעולה. אם נצליח לקדם גם קיום משותף של יהודים וערבים אז רק הרווחנו".

רונן סבג וחליל מרעי, שהובילו את פורום ראשי הרשויות בעמותת סיכוי, אמרו לאחר המפגש: "היום ראינו שוב שבאזור נצרת ועמק יזרעאל יש קבוצה של ראשי רשויות ומנהיגים מקומיים שמבינים את החשיבות הגדולה בשיתוף פעולה יהודי – ערבי למען כלל תושבי האזור.