"נופלים ההולכים ראשונה": אחרי 80 שנה, זוכרים את חיים שטורמן, אהרון אתקין ודוד מוסינזון

שמשון בראזני ואיציק רחמים מבית שאן יזמו טקס מרגש לזכרם של חיים שטורמן, אהרון אתקין ודוד מוסינזון – חלוצים חולמים ואנשי מעשה שנהרגו בי"ח אלול תרצ"ח (שנת 1938) לאחר שהרכב בו נסעו עלה על מוקש

ביום י"ח באלול, תשע"ח, שמונים שנה לנפילתם של חיים שטורמן, אהרון אתקין ודוד מוסינזון, התקיים בעמק המעיינות טקס מרגש, במקום שבו עלו השלושה על מוקש לצד האנדרטה שהוקמה לזכרם. חיים שטורמן מעין חרוד שהיה ממנהיגי הישוב בעמק, ידע לקשור יחסי ידידות וכבוד הדדי עם השכנים הערבים ותכונה זו היא שסייעה לו עמם ברכישת הקרקעות שהוציא לפועל מטעם הקרן הקיימת. במשא ומתן עמם הוא ידע לכבוש את לבם ולעורר את אמונם וגם טרח שיקבלו פיצוים הוגנים.
שטורמן היה ממניחי התיישבות "חומה ומגדל" בעמק. בי"ח אלול תרצ"ח, 14.9.1938 בדרכו מבית שאן לטירת צבי לקבוע נקודת ישוב חדשה, נהרג בעלות רכבו על מוקש ועמו גם שניים מחבריו – אהרון אתקין והווטרינר ד"ר דוד מוסינזון. במלאת שמונים לנפלם, יזמו שמשון בראזני ואיציק רחמים מבית שאן, שניהם אוהבי אדם ואדמה טקס לזכרם של השלושה באנדרטה שנבנתה בדיוק במקום נפילתם – במרכז יישובי ביכורה על כביש 90. בטקס לקחו חלק בני משפחות שטורמן ואתקין, תושבי האיזור ומדריכי טיולים אשר מכירים היטב את הסיפור והמקום.

"הם היו פורצי הדרך להתיישבות בעמק ששילמו בחייהם כדי שאנחנו נוכל לחיות כאן"

איציק רחמים ממארגני הטקס מספר: "הרעיון לקיים טקס באנדרטה היה של חברי מורה הדרך שמשון ברזני. אני מיד התחברתי וחשבתי שזה נהדר לקיים טקס באנדרטה בדיוק במלאת 80 שנה לנפילת השלושה. חשבנו על תכני הטקס ומשתתפיו. שמשון פנה לנכדותיו של שטורמן ולמשפחות אתקין ומוסינזון והזמינם לטקס. גייסנו את ערן מוסקוביץ מנהל הספריה לעיצוב ההזמנה, לורדית פרידמן מטירת צבי שגייסה את איתמר לקטע מוסיקלי, ואת שמוליק גרמה מחברת "צוף הגברה ותאורה". כולם נרתמו ללא היסוס ובשמחה, ותרמו את חלקם בטקס. כך גם המועצה האזורית עמק המעיינות, שדאגה לשטח הטקס ולציוד הנדרש, ורינה בראזני מנהלת שלוחת מתנ"ס ביכורה שעזרה בשטח. זכות גדולה נפלה לידנו כתושבי בית שאן, לחלוק כבוד לאנשים שהיו חלוצים חולמים ואנשי מעשה שבזכות פועלם הרב – תוך שהם מסכנים נפשם יום יום בדרכי העמק העויינות-  כובשים את האדמה ומעלים ישובים חדשים. הם היו פורצי הדרך להתיישבות בעמק ששילמו בחייהם כדי שאנחנו נוכל לחיות כאן."

איציק רחמים
איציק רחמים

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"אנחנו חיינו בצל הזיכרון"

כלתו של אתקין – רחל אמרה בטקס: "שלושה חברים אהרון אתקין, חיים שטורמן, דוד מוסינזון ואיתם ד"ר ברגמן מפקד המחוז ושוטר בריטי עומדים בשורה משמאל למכונית. זו התמונה שצולמה שעתיים לפני האסון. מוכנים ליציאה לדרך בלבוש הולם ובקומה זקופה. י"ח באלול… יום זה מהווה עבורנו תזכורת מרוכזת בלבד, שמתפרשת על כל ימות השנה ועל כל השנים, עטופה בזיכרונות, בגעגועים ובעצב. אנחנו חיינו בצל הזיכרון, כי אורי בכורו לא נתן להשכיחו. להיעדרו של האב הייתה נוכחות בלתי פוסקת. את אתקין גבה הקומה ורחב הכתפיים לא הכרנו אך הסיפורים הפכו אותו לדמות חיה שמורשתה עברה לדורות הבאים ולנספחים במשפחה."

חלק מהפסיפס ההיסטורי של הקמת העמק ויישוביו

רחל המשיכה ואמרה: "ארוכה רשימת העבודות שביצע מבניין, שמירה, חקלאות בחולדה, התנדבות לגדוד העברי עד הצטרפותו למייסדי גבע. את חלומו להיות חקלאי לא הגשים לאורך זמן מטעמים רפואיים. אתקין נתמנה למוכתר בגבע והקדיש עצמו לביטחון, הקמת ישובים, לליווי ישובים חדשים, וכל זאת ללא לאות, במסירות ובכל מאודו… שמונים שנה חלפו. זכרו ממשיך ללוות את צאצאיו גם בדור חמישי."
נכדתו של חיים שטורמן – רוני ברין דרורי, בתה של תמה, סיפרה על מה שהתרחש באותו היום, עליו למדה מסיפורים של אחרים: "באותו היום סבא היה עם אהרון. הם דאגו למתיישבים ובמיוחד לאלה בטירת צבי. הם אמרו: 'אנחנו לא נפקיר את החבר'ה הצעירים האלה, ניסע לבקר אותם'. באותו הסיור הם החליטו לסור ולשאול לשלומם, וכך הם פגשו את ד"ר מוסינזון שבתוקף היותו וטרינר מחוזי הצטרף כדי לבדוק מה שלום הפרות ברפת. אנחנו יודעים כמה קשה היה אז ולכן כשהיה רכב אז כולם נסעו בו יחד כדי לראות מה נשמע בטירת צבי. סבא שלנו חי חיים קצרים, והיה בן 47 בנפלו", אמרה.
הטקס המרגש התקיים לצד האנדרטה שהוקמה לזכרם של השלושה, ועוצבה על ידי הפסלת דליה מאירי – כאמור בלב יישובי ביכורה שבעמק המעיינות כשהיום סביבה גן משחקים ומרכז קהילתי אליו מגיעים רבים, כדי ליהנות ממה שמציעים הגן וסביבתו. בכך נחשפים לסיפור שהוא חלק מהפסיפס ההיסטורי של הקמת העמק ויישוביו, חלק חשוב בקביעת הגבולות, והקמת מדינת ישראל.

שמשון ברזני
שמשון ברזני