מכת מדינה: "שזרוע חורף" במגרשים

מגרשי הכדורגל באזור, כמו יתר המגרשים בארץ, עברו בשבועות האחרונים הליך שנקרא "שזרוע חורף", דבר שהציב בעיה רצינית בפני לא מעט קבוצות. מנהל האצטדיון בעפולה עמית אשכנזי מנסה לענות על כמה שאלות בוערת. למשל, האם חובה לבצע שזרוע חורף ומהי עלותו? ומדוע באירופה זה לא קיים?

נדודי החורף: צמד המילים "שזרוע חורף" הפך בשנים האחרונות לסוג של קללה עבור חובבי הכדורגל בישראל ולא פחות מכך עבור קבוצות הכדורגל שנאלצות לנדוד למגרשים אחרים. "מאמנים וכדורגלנים בארץ "סובלים" הרבה בחודש נובמבר. בגלל השזרוע נאלצות הקבוצות לנדוד ולחפש מתקנים חלופיים לקיום המשחקים והאימונים. "זוהי תקופה לא פשוטה ולא נעימה", אומר שחקן בכיר מהאזור שמעדיף להישאר בעילום שם.
כאמור, מדי שנה, בסביבות חודש נובמבר, הליגות הבכירות בארץ יוצאות לפגרה בגלל "שזרוע חורף". על מנת ששום קבוצה לא תיפגע בצורה בולטת מהיעדר מגרש ביתי, בהתאחדות החליטו על פגרה מתוכננת. אבל הפגרה המדוברת, כך מתברר במקרים רבים, אינה מספיקה בכדי להשלים את הליך השזרוע בצורה אידיאלית.
זה מה שקרה בשבועות האחרונים באצטדיון העירוני המטופח בעפולה, שמתוחזק היטב הודות לטיפולו המסור של מנהל האצטדיון עמית אשכנזי. מאחר ושזרוע חורף מחייב השבתת פעילות על דשא לתקופה של שלושה שבועות לפחות, עמית אשכנזי פנה השבוע לניר ינקלביץ' מההתאחדות לכדורגל בבקשה לדחות את המשחק בין עפולה להפועל ר"ג שיתקיים ביום שישי (15:00) או לחלופין להעתיקו למגרש אחר. הסיבה, לטענתו של אשכנזי, הדשא לא קיבל מספיק זמן מנוחה כפי שנדרש. על כן, קיום המשחק עלול להוביל לנזק.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


רגע, מה זה בכלל שזרוע?

לטובת כל אלה שלא כל כך מבינים מהו שזרוע חורף, אשכנזי מנסה לסביר בקצרה את התהליך שהפך למכת מדינה. "זהו תהליך הכולל זריעה מחדש של דשא שמתאים לאקלים החורפי", הוא אומר, "מדובר בתהליך שמתבצע בכמה שלבים והוא נמשך כארבעה ימים. בשלב הראשון מקרקפים את הדשא, לאחר מכן מבצעים דילול ובשלב השלישי עושים אוורור. אנחנו נמצאים בעידן שבו משדרים משחקים בטלוויזיה ואף אחד לא רוצה לראות דשא צהוב. יתרה מזאת, לא רק שתי הליגות הבכירות בארץ עושות שזרוע אלא גם במגרשים של ליגה א' ו-ב'".

תכל'ס, אפשרי לוותר על זה?

"לא. נכון להיום אין פתרון טכנולוגי לבעיה הזו. בניגוד לאירופה, האקלים בארץ פשוט מחייב שזרוע. דשא קיץ אינו יכול לגדול בחורף בגלל הקור ולכן מבצעים זריעה בנובמבר כדי שהדשא יהיה טוב, חזק וראוי למשחק".

כמה עולה לעשות שזרוע במגרש?

"המחיר הוא בסדר גודל של כ-30 אלף שקלים. אבל אם מביאים קבלן חיצוני אז המחיר יכול להגיע עד 45 אלף שקלים. כמובן שזה תלוי גם בגודל המגרש".

כמה זמן אחרי השזרוע מומלץ לשחק עליו?

"הזמן האידיאלי הוא המתנה של לפחות שלושה שבועות עד שאפשר לשחק במגרש. לפני כן זה לא טוב ולא בריא לדשא. ככל שהזמן רב יותר, הזרעים נקלטים טוב יותר באדמה ומקבלים תוצאה טובה יותר לאורך זמן".