כבר לא שקופות:עובדות הניקיון המירו את המטאטא בעט ודפדפת

הסתיים מחזור ראשון  ובו עובדות הניקיון באורנים למדו באקדמיה וזכו לתעודות מידי פרופ' יערה בר און- נשיאת המכללה. "זו הרגשה טובה להגיד 'אני הולכת ללימודים היום'. הרבה יותר נעים מאשר לעבוד עם מטאטא", אמרה אחת הבוגרות. צילום: אורלי רובין

בסמסטר השני הוקם במכללת אורנים בית-הספר "עובדות לומדות באורנים", המכוון לעובדות הקבלן המועסקות בניקיון במכללה.  בשלב ראשון נעשתה פנייה אל המרצים בבקשה להתנדב ללמד בפרויקט, וחמישיםאנשי סגל הביעו רצון להשתלב בהוראה. מתוך 30 העובדות במכללה נרשמו ללימודים 18 נשים, כך שרק חלק קטן מהמרצים זכה (לצערם) להשתלב בהוראה.
תכנית הלימודים כללה מפגש שבועי בקבוצות קטנות לאחר שעות העבודה, בנושא מחשבים, אמנות ועברית בשתי רמות. הנהלת המכללה שעודדה את התכנית, תקצבה את שעות העבודה של הלומדות.
כל אחת מהעובדות צוידה בתיק הכולל קלסר, דפדפת, וידיעון, ואגודת הסטודנטים נרתמה והעניקה בקבוקי שתייה אישיים לכל לומדת. השיעורים כאמור ניתנו ע"י בכירי המרצים של המכללה בהתנדבות.
"את הברק בעיניים של המרצות והנשים אי-אפשר לתאר במילים", אמרה ד"ר נעמי דה מלאך, מרצה במכללה ואחת המובילות של המיזם, "צריך לבוא לשיעורים ולהתפעם." ומוסיפה שותפתה למיזם ד"ר מרי תותרי: "זה גרם לנו להסתכל על העובדות בצורה אחרת, עד אז הן היו 'שקופות', עכשיו נעים לפגוש אותן בשבילים ובחדרים, נוצרו יחסים אישיים. גם זה חשוב."


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בשבוע שעבר כאמור הסתיים המחזור הראשון והבוגרות קבלו תעודות מידי נשיאת המכללה פרופ' יערה בר און והמנכ"ל קובי אלדר, בנוכחות המנהל האיזורי של חברת מוריה, החברה לשירותי ניקיון שמעסיקה את הנשים. פרופ' יערה בר און אמרה: "השתתפתי לאחרונה בהרבה טקסי גמר, אבל זה המרגש ביותר, לכל אדם מגיע ללמוד וללמד, תודה שבאתן ותודה שהוכחתן לנו שאפשר."
אחת הנשים המשתתפות אמרה: "הפעם הרגשתי שעשיתי משהו עבור עצמי. זו הרגשה טובה להגיד 'אני הולכת ללימודים היום'. הרבה יותר נעים מאשר לעבוד עם מטאטא." כל הנשים ביקשו להמשיך ללמוד גם בשנת הלימודים הבאה, וציינו לטובה את ההתנסות ברדיו אורנים ואת הלימוד בגן הבוטני.

בשל הרמאדן, לא הוגש באירוע כיבוד. המשתתפות קבעו להיפגש שוב אחרי הרמדאן ולחגוג כמו שצריך בבית קפה לנשים בעיר סכנין.