חוק הנגישות יוצא לדרך ובעלי עסקים בעמק לא מוכנים

בעקבות כניסתו של חוק הנגישות לתוקף, עסקים רבים שעדיין לא ביצעו את הנחיות החוק, חשופים לתביעות של מאות אלפי שקלים

לאחרונה נכנס לתוקפו באופן סופי חוק הנגישות (חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות), שנחקק במטרה להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתף באופן שוויוני בכל תחומי החיים. לצד ייעודו החשוב, עולה לאחרונה כי בעלי עסקים באזור העמק מבולבלים מהתקנות השונות והרבות, וחוששים מתביעות כספיות גבוהות בשל העדר מוכנות לחוק.רק בשבוע שעבר ניתן פסק דין מהראשונים בתחום, לפיו בעל עסק חויב על ידי בית המשפט לשלם 18 אלף שקלים לתובע בגין אי עמידה בדרישות החוק.

• "המידע הרב גורם לבלבול וחוסר אונים בקרב בעלי עסקים"

עו"ד מירב רדיאן-המאירי, בעלת משרד עורכי דין ברמת ישי, חיפה ופתח תקווה ורכזת נגישות מוסמכת מטעם החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין, מסבירה כי חוק הנגישות רחב ומקיף, ועל עסקים חלות תקנות מגוונות, כאשר המידע בנושא לא פעם גם מורכב. "חשוב להבין כי בחוק ההנגשה סעיפים רבים המתייחסים לסוגים שונים של עסקים והנגשות. ההנגשה יכולה לבוא לידי ביטוי בשינוי אתר האינטרנט, וישנם עסקים המחויבים על פי החוק להנגיש באופן פיזי את משרדיהם ועסקיהם. המידע הרב גורם לבלבול וחוסר אונים בקרב בעלי עסקים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עו"ד מירב רדיאן-המאירי מספרת כי בעלי עסקים רבים בתחום המזון לדוגמה אינם מודעים לסוגי ההנגשה ההכרחיים, כמו החובה להכין תפריט בקובץ קולי וכן לדאוג כי בכל משמרת משמרת יהיה אחראי לקריאת התפריט לנכה במידת הצורך.

עו"ד מירב רדיאן-המאירי צילום: ראובן קפוצינסקי
עו"ד מירב רדיאן-המאירי צילום: ראובן קפוצינסקי

"הכרחי שבעלי עסקים ילמדו את החוק ויעזרו במידת הצורך בעורך דין או ברכז נגישות בעל הסמכה, במטרה בין היתר למנוע תביעות", היא מוסיפה. "כיום עסקים שלא יעמדו בחוק ההנגשה חשופים לתביעות של עד 50 אלף שקלים בלא הוכחת נזק. מדובר ללא ספק בסכומים גדולים, ועל בעלי העסקים בהיערך בהתאם".

• כיצד בעלי עסקים יכולים לפעול?

על פי החוק כלל הארגונים והעסקים בישראל מחויבים להנגיש את השירותים שלהם לאנשים עם מוגבלות. כמו כן כל עסק המעסיק 25 עובדים ומעלה מחויב ברכז נגישות קבוע מטעמו, ולהחזיק בנהלים ברורים וספציפיים לכל עסק, לרבות נוהל פינוי בשעת חירום ועוד.

• מספר תקנות החלות על העסקים השונים שכדאי להכיר

על מסעדה ששטחה 50 מ"ר ומעלה מחויבת בבניית שירותי נכים. על חנות בגדים שגודלה 120 מ"ר ומעלה מחויבת בתא מדידה רחב ומונגש. כאשר רוחב פתח הכניסה של העסק צריך לעמוד על- 75 ס"מ מינימום. גובה דלפק המכירה הינו 80-90 ס"מ.