דיאלוג קולנועי בגלבוע: "אנחנו שנינו מאותו הכפר

הפרויקט הארצי "דיאלוג דרך קולנוע" מפגיש בשלב הראשון בין מורים ערבים ויהודים, היוצרים קולנוע תיעודי אתי קצר המבוסס על דיאלוג נרטיבי. הפקת הסרטים נעשית בזוגות דו-לאומיים, תוך שותפות מלאה, המאפשרת מפגש בין נקודת מבט יהודית ונקודת מבט ערבית, המקבלות ביטוי בסרטים

השבוע (8.3) התקיים מפגש שיא בתכנית, במסגרתו הוקרנו סרטי מורים ונערך רב שיח בסינמטק חיפה, בהשתתפות כל צוות המורים לקולנוע מהרב תחומי עמק חרוד אשר השתתפו בפרוייקט. איתי קן – תור, מרכז מגמת הקולנוע וממובילי התכנית: "בהשראת הפילוסופיה של עמנואל לוינס והקולנוע של ז'אן רוש ואדגר מורין, אנו רואים באתיקה של היחסים האישיים אפשרות לתיקון חברתי ופוליטי ואפשרות לאמפתיה. אנחנו עובדים במודל של קולנוע כמפגש של קרבה אתית בין קולנוען למצולמים".

• שינוי ביחס ל"אחר" והבנה של תרבויות "אחרות"

הפרויקט למורים פועל בשיתוף מכללת אורנים ומשרד החינוך ומשתתפיו הם מורים, רובם המכריע בוגרי בתי ספר לקולנוע ותקשורת, בעלי רקע קולנועי ואמנותי, בוגרי תארים מתקדמים וניסיון עשיר בליווי הפקות תלמידים והוראה המגיעים בין היתר מעין חרוד, מולדת וכפר יחזקאל.
הפקתם של סרטים משותפים לתלמידים יהודים וערבים מיועדת לתלמידי כיתות י"א והמטרה המרכזית של התכנית היא יצירת סרטים משותפים תוך שימוש בכלי החזותי, לשינוי ביחס ל"אחר" והבנה של תרבויות "אחרות".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

בסיום התכנית מתקיימת פגישה מסכמת להקרנת הסרטים עם חברי התלמידים היוצרים ועם משפחותיהם. תלמידי בית הספר הרב תחומי עמק חרוד השתתפו במפגשים עם תלמידים ממגמת התקשורת מבית הספר הפטריארכלי הלטיני מיפיע. מקצת מהסרטים שהופקו בסמינר המשותף הוקרנו אף הם באירוע המיוחד בסינמטק חיפה.

קו-תור: "התכנית ממחישה את ההבנה כי פעילות משותפת לשתי קבוצות בקונפליקט, יכולה לקדם מטרות של אמפטיה לגיטימציה והיכרות הדדית – מטרות של החינוך לחיים משותפים".
את התוכנית דיאלוג דרך קולנוע מובילה ד"ר איבנה רטנר ועל צוות המנחים שמוביל את הסמכת המורים למדריכי דיאלוג דרך קולנוע נמנים קטף מוראד סלאמה, אוהד אופז ואיתי קן-תור.